14 april 2008

Den där om barn

Pojkvän och jag bråkar om vad våra barn ska heta. Vi ska ha enormt många, har båda velat sen tidernas begynnelse och borde kanske börja snart om vi ska hinna med alla. Dock har vi barnnamnsbråk. Vi är överens om att Charlie är ett finfint namn på en flicka och Cornelis på en pojke, men sen ryser han när jag säger att flicka nummer två ska heta Elise och jag spottar på marken när han envisas med Svante.

För några dagar sedan kom jag dock på de perfekta namnen. Jag ringde och pojkvän godkände. Finaste namnen någonsin: Nour och Saïd.

Och ps: kollar med lika delar förtjusning och skräck på Barnmorskorna, SVT och blir skitsur när de föder utan bedövning. Vill ha belöning och beröm för det. De duktiga djävla tjejerna. Måste man vara fröken Duktig till och med när man föder? Räcker det inte med att vi städar och tar hand om barnblåmärken och heltidsjobbar och pussar männen och minsann bakar alla kakor själv, för vi är så duktiga - måste vi föda duktigt med?!?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Men eller hur...

Saga tycker jag är det finaste namnet i världen, men tyvärr har jag tänkt att skaffa barn i ett spansktalande land där saga låter som zoga=hängsnara. Och så Kaspar för pojkar, men det låter ju som gaspa=mjäll. Typiskt.

Jenny sa...

Hahahaha! Alltså förlåt, men det var skitkul! Lova bara att inte köra något tråkigt spanskt namn bara. Ett häftigt spanskt är okej, men José och Carlos blir bara så... spanskt!

Haren sa...

Jag och J hade forsta allvarliga hur manga barn ska vi ha samtalet haromdagen. Han vill ha minst fyra och helst sex, kanske inte ovantat med tanke pa att han har nio syskon. Jag vill ha typ ett halvt. Och enligt mig ska dom heta Francis, Agaton(men later ju bajs pa engelska)och Astrid, well om det blir mer an ett halvt alltsa...

Anonym sa...

Hahaha, jag lovar, varken Carlos eller José blir det, särskilt inte José, eftersom jag lovat mina föräldrar att inte döpa dem till något med J eftersom de (norrlänningar som de är) inte kan uttala det spanska J:et.
På den tiden jag och Kärleken pratade om sånt var vi överens om Abril, för en tjej.

Jag gillar förresten Nour skarpt! Och Said också, tror jag.

Jenny sa...

Haren: Ni får skaffa en som är liten och tyst, så blir det som ett halvt. Eller typ djur, de brukar väl vara ett bra komliment?

Underlandet: Det finns så många alternativ, beroende på var man bor. Och tar du José så kan de ju alltid säga Ljuse, (som i [ljus]).

Anonym sa...

Elise är vackert..