29 juni 2008

Den där om bästkusten

Innan vi sätter oss i bilen ringer han privata sjukvården för att se om vårdköerna är mindre där, men det är de inte. Han möts av motstånd och ifrågasättande. Frågar varför inte jag ringer själv, jag som har millimetern i magen, har inte jag någon telefon? som om han inte är en del av detta, som om millimetern inte är en lika stor del av honom. Jag har aldrig blivit så dåligt bemött och jag vågar knappt tänka på hur svårt det måste vara att vara sjutton och oönskat gravid.

Vi åker från sol i Stockholm, till regnet på västkusten för att hämta
hyllan. Stannar på vägen, för att jag måste kräkas, mår illa av fisklukt, av bensinlukt, av cigarettlukt. Skriker stanna! under bilens soltak och kräks i vägrenen medan lastbilarna åker förbi. På västkusten vilar vi i en liten, liten röd trästuga och går runt i hamnen, där det blåser och solen äntligen lyser. Han lovar att inte röka fler cigaretter så länge jag är gravid och mår illa och vi pekar på alla segelbåtar vi ska köpa, i framtiden. Affärerna är stängda och på sjökrogen beställer vi in skaldjurstallrik, där vi sitter ensamma, förutom ett norskt äldre par.
På vägen hem börjar jag blöda och ringer till sjukvårdsupplysningen som berättar för mig att det är normalt. Stolte mannen, mer stressad över det än jag, tror inte på dem och vill åka till sjukhus nu, genast! Jag övertalar honom om att jag mår bra och han tar min hand. I världens minsta samhälle äter vi mat på en servering som fått priser för sin senap 1984: diplomen hänger på väggen. Hemma igen somnar jag bredvid honom, medan han smeker mig över magen och nosar mig på halsen. På onsdag ska vi på ultraljud. Ingen abort än, inte ens bokad, allt är fullt, men en remiss. Och millimetern får leva lite, lite längre.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir galen på hur män och kvinnor bemöts, både de som ska behålla och de som inte ska behålla sina barn! Det är fan inte okej! Djävla skitpersoner ska inte jobba med så känsliga saker! Så, nu har jag lugnat mig lite. Kram!

Anonym sa...

Riktigt uselt bemötande. Korkade människor finns överallt tydligen, och uppenbarligen på helt fel platser också.
Hoppas allt blir bra i slutändan.

RvT sa...

Oj, den var svår. Kan tänka mig att de träffar på en hel del vidriga män och därför är misstänksamma.

Men när det som i ert fall (och säkert väldigt många andra fall) handlar om en person som står upp för sin partner blir det verkligen, verkligen FEL. Kränkande och förminskande.

Jag tycker för övrigt att han verkar vara en fin en, din Man (med stort M!).

Kram kram.

It´s all about me sa...

SÅnt fint och verkligt inlägg på nått sätt. Det är verkligen sjukt hur man kan bli bemött så, och att köerna är så långa! Jag börjar undra om det inte är medvetet, att de vill att man ska vänta så länge att man ändrar sig? Fr sextonåringar och tjugoåttaåringar lika lång väntetid? Jag inbillar mig nästan att de tar en titt i något hemligt register på Jenny och säger "aha, 28 år, utbildad, hon skulle bli en bra mamma, vi låter henne vänta lite". Så jävla taskigt.

Anonym sa...

fan vad tjatiga ni är.

RvT sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jenny sa...

Anonym: ungefär lika tjatigt som anonyma som skriver taskiga kommentarer?

RvT sa...

anonym är en bajskorv! hahahaha! bajskorvshuve!!

Anonym sa...

livet är fundersamt men jag förstår alla inblandade, diplomatisk som jag är och lite full också för den delen.

tusen kramar till er
Lisa

Greenchili sa...

Väntetiderna e kass oavsett vad man söker för. Fick vänta över en månad på att få en knuta i bröstet kollad. Nervöst. Bemötandet var dock bättre än det ni fick erfara.

Å andra sidan fick jag också skit när jag var gravid, särskilt runt födseln. Verkar vara en grej, det där att behandla folk som skit när de är som känsligast. Tur att du har skinn på näsan o Stolte mannen vid din sida!

Kram / Chilin