26 februari 2013

Den där om att välja sin framtid

Min kompis från förr började vårdutbildning den hösten. Jag började ekonomisk linje. Vi visste alla att hon inte hade någon chans en sån som skulle sakta av stanna av en vi skulle titta på i bakspegel en att skoja åt femton år senare på Facebook.
 
På armen kunde vi se märket efter sprutan de som läste vård var tvungna att ta. Hon var stolt över den. Gick gärna i linne utan ärm. Efter en termin var hon gravid. Gravid vid sexton. Mamma lånade ut alla kläder som jag och min bror hade haft som små, små kläder i orange och brun flanell. De där kläderna såg vi aldrig igen. 
 
De där linjerna. Programmen. Längst ner på skalan hos oss de kvinnodominerande: vård, barn och fritid. El och bygg som de killar gick som också skulle hamna i backspegeln, men som hade högre status högre lön riskerade inte att ligga på ett sjukhus med en nyfödd hen och gamla kläder i flanell. El och bygg gav yrken med hög lön. Gå en gymnasieutbildning och tjäna tjufemtusen. Till skillnad från de som gick barn och fritid och fick tjäna tietusen mindre. Eller de som läste vård och i bästa fall fick jobba som vårdbiträde. Alltså inte ens inne i vården, utan fick biträda den.
 
 Vi var femton när vi valde vår framtid. Jag fick höra att jag hade för dåliga betyg och nog inte skulle klara gymnasiet. Inte hade någon framtid. När jag var femton. När jag var femton! Jag hade inte ens levt en fjärdedel av medellivslängden hos kvinnor. Och min kompis från förr som började vårdutbildning den hösten är idag en sådan som vi skojar åt på Facebook.  

7 kommentarer:

Anonym sa...

Varje dag arbetar jag med människor som ska välja sin framtid. Människorna är vuxna men ska likväl ta beslut som påverkar deras framtid.

Jag träffar dem som tex gick barn och fritid, vård, bygg eller el. Och de som gick ekonomi, samhäll, natur. Fd lärare, logopeder, chefer, designers, ekonomer, journalister.

Det gemensamma är att de ska välja om.

Kanske kommer din kompis från förr också att välja om.

Anonym sa...

Gjorde jävligt dåliga val när jag var ung, mådde skit och orkade inte. Idag är jag tjugofem och utan högskolebehörighet. Ångrar mig varje dag, och blir bara mer och mer säker på att alladessa VAL man får som femtonåring är förjävligt. Det borde bara finnas ett obligatoriskt gymnasieprogram, som ger alla behörighet. Efter gymnasiet kan man få göra sina val. Inte som femtonåring.

Kajsa sa...

Så sjukt ändå att välja sin framtid när en är femton.

Anonym sa...

Läst din blogg länge och blev förvånad och besviken över det här inlägget. Sluta skratta åt mig och människor i min närhet, du har ingen rätt att förminska oss och våra val. För att jobba med människor visar du väldigt lite förståelse och respekt för andras val och vilja i livet.

Jenny sa...

Vet du anonym 2: den här texten får du inte tolkningsföreträde på. Läs om, läs rätt. Om du läser rätt så ser du att jag inte alls skrattar åt dig.

Colombialiv sa...

Å vad jag håller med anonym i andra kommentaren! Jag var visserligen en sån där "duktig flicka" och valde "rätt" och gick ett teoretiskt program som gav högskolebehörighet. Men HUR kan det ansvaret över livsval läggas på en 15-åring??

För övrigt blir jag lite ledsen över det där med kläderna... De skulle ju Fimpen haft.

Anonym sa...

Tyya's dad won't come by anything irregularly at the roll up - no ice cream, no confectionery, no cookies. But when the saleslady puts a valuation sticker on Tyya's nose, Daddy is when all is said feigned to corrupt something goodness

http://www.webhunter.pl/?p=1


http://a-b-c.com.pl/k/inne
http://foko.com.pl/marzenia,-ktore-zalozenie-wlasnej-firmy-moze-spelnic.html
http://cukierniakatarzyna.com.pl/babka-orzechowa-z-nutella
http://e-naukowcy24.info/niedozywione-dzieci-w-szkolach
http://dobryskil.pl/page/2