19 maj 2008

Den där om cykelhjälmen

Herre Gud, herre Gud! Jag har blivit vuxen. Eller svensk. Eller en riktig stockholmare; jag cyklar till och från jobb med cykelhjälm.

Jag känner mig mesigast i stan (även om 2/3 i Stockholm har hjälm när de cyklar, något som måste förvirra/roa turisterna), men valet mellan att vara tufft och säkert har helt plötsligt vägt över i säkerhetsskålen. Det, sluta röka och bara äta mörkt bröd - jag kommer säkert att leva tio år efter att alla mina vänner och pojkvänner dör som straff. Kommer att sitta ensam och doppa Finska pinnar i mitt te, så att det blir sån där äcklig sörja i botten av koppen.

9 kommentarer:

Haren sa...

Logiskt vet jag att det är stört att cykla utan hjälm. Men jag kan inte förmå mig, därför cyklar jag inte, alls.

Anonym sa...

Att cykla i Stockholm, med eller utan hjälm, är fullkomligt livsfarligt.

De eventuella turister som roas av hjälmarna borde sätta sig på en cykel i 10 minuter. Roas de fortfarande efter en sådan tur så bjuder jag på det.

Vad som förundrar mig mycket mer än hjälmarna är istället alla cyklister som kör mot rött ljus.

Jenny sa...

Haren: Skitkonstigt är det. Hellre sprucken skalle än förstörd frisyr.

Per: Fast jag tycker faktiskt att det är okej. Så länge man inte stöter på en lastbil eller en buss.

Kvartsliv sa...

Jag har alltid cyklat på alla ställen jag bott på, och tyckt att jag har sån otrolig kolla på mitt cyklande att jag är beyond cykelhjälm. Här om dagen visualiserade jag dock plötsligt fram min mosade hjärna mellan tram-tracksen. Att hjälma eller inte hjälma...

Anonym sa...

Jag har en kompis som är sjuksyrra. När hon fick höra att jag cyklade utan hjälm skällde hon ut mig så utförligt att jag blev så skraj att det bara var att köpa en hjälm. Nu har jag punka på cykeln. Det har inte med hjälmen att göra. Håhåja.

It´s all about me sa...

Jag kommer nog (hoppas jag) leva sådär länge me too, jag är oftast lite väl sund och det kommer säkert bli mitt straff. Det här med att gå upp på powerwalk innan frukost och aldrig supa sig full, baka sitt eget bröd på dinkelmjöl och gå till pendeln i 20minuter istället för att ta bussen...

Jenny sa...

Hjälma! Det är det enda rätta!

Anonym sa...

Som varjedagscyklsit är jag glad att inte behöva bo i HjälmStockholm. Ni tror säkert att ni är säkra och det är säkert livsfarligt att hoja där men jag rekommenderar er att trampa hoj nere i Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Östterrike,, etc.. Där är hjälmanvändningen gles, undrar varför...när det är sååå farligt.. det kanske inte är så farligt trots allt för den som stannar vid rött, följer trafikregler och cyklar i sakta mak hellre än att stajla i hög fart. Eller? Och skicka den där sjuksyrran dit ner så hon får lite verklighetsförankring.

Jenny sa...

Anonym: Herre Gud nej, jag känner mig inte alls säker, det är ju för faen därför jag har hjälm. Och när man bor i Stockholm finns verkligheten här, inte i Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Östterrike, så då är det ju den här trafiken som gäller. Gissar på att statistiken över döda och skadade är annorlunda där än här.