26 juli 2009

Den där om att uppdatera er om mitt blivande bröllop

Det går sådär med våra bröllopsplaner måste jag säga. Vi hittade vårt ställe, vi var så djävla pepp, Stolte mannen visste vad han ville ha på sig (finfrack och converse, tills någon sa till honom att han skulle se ut som en i Tripple&Touch), jag visste hur jag ville ha mitt hår (tjugital). Sen svarade de varken på mail eller telefon på vårt ställe så då la misspeppen sig tung över lägenheten och jag går och muttrar mitt mantra de är bara på semester de är bara på semester de är bara på semester och ignorerar att man inte kan åka på semester under årets viktigaste bröllopssäsong när man äger ett bröllopsställe.

Så får jag ett sms från min mamma där hon säger att hon har hittat en hatt i Köpenhamn till vårt bröllop och att hon känner sig som Norges kronprinsessa. Då kommer peppen igen.

Åh! Sen har vi börjat göra en låtlista. Den heter I DO! Och är uppe sexton komma tre timmars speltid. Stolte mannen har tryckt in en massa 50-talshits, jag en massa 80-talsdans och när Stolte mannen inte är med så lägger jag in eurotechno från 90-talet också.

Jag har gjort det stora misstaget att berätta för folk att nu djävlar ska jag komma i form inför bröllop 2o1o. Detta gör bland annat att Stolte mannen utmanar mig när vi varit ute och druckit öl att göra utfall hela vägen från tunnelbanan - hem, vilket normalt brukar vara en cirka tiominuterspromenad. Och att Finaste drar med mig på en helvetscykeltur på en trasig cykel, där man inte kan sitta ner, utan måste stå och cykla. I går cyklade vi Årsta-Hornstull-Kungsängen-Vasastan-Slussen-Årsta. För er som inte känner Stockholm kan jag berätta att vi cyklade runt hela Stockholms innerstad. Jag stående.

Vårt största problem at the moment är inte lokalen, eftersom vi semesterignorerar den, utan
ett.) vad ska vi heta i efternamn? och
två.) den stora porslinsfrågan.

Ett.) Jag säger att mitt efternamn kommer att dö med mig om jag tar Stolte mannens vardagsefternamn. Han menar att min släkt är så stor att vårt efternamn kommer att överleva och antagligen vara det vanligaste efternamnet år 2100. Jag tycker att hans efternamn är tråkigt och vanligt och förstår inte alls varför han vill ha kvar det. Det är ungefär där vi står. Någon gång i veckan väcker jag honom på morgonen och säger att precis innan han somnade så sa han till mig att han ville ta mitt efternamn. Eller så försöker jag övertala honom på fyllan.

Två.) Det stora porslinproblemet. Han vill göra enkelt och hyra in porslin. Jag tycker att han är tråkig och vill köpa eget på loppis. Jag menar att om vi köper mycket så kan vi pruta. Tänk er vad fint om man har hundra tallrikar och alla är Karl Larssonolika. Stolte mannen håller med, men orkar inte leta förrättstallrik, huvudrättstallrik, efterrättstallrik, bröllopstårtstallrik, kaffefat gånger hundra var. Jag säger att vi har ett år på oss.

18 kommentarer:

RvT sa...

Ooops, där håller jag med SM. Absolut jättemysigt att leta porslin, ett litet tag. Men när ni dessutom ska leta skor, klänning och converse så kan det bli jobbigt.

Mina bästa tips är att låta alla som spontant erbjuder sig att bidra med någonting göra det och inte tacka nej för att det inte passar in i temat av typen ebony-vinterkristall. Mina föräldrar kom smygande med tårtdekorationen från 1980.. Alla som vill ge kärlek ska få göra det!

Och om ni absolut vill ha sådant porslin, lägg ut det på föräldra- eller kompisentreprenad!


PS. Snart ska jag på ett bröllop som varit minutiöst planerat i två år, det ska bli spännande. I våras gifte sig ett par i föräldragruppen, de planerade sitt jättemysiga korvgrillnings-pulkabackbröllop i två veckor! Ytterligheter.. DS.

RvT sa...

Obs, obs: nu lät det som om det inte alls var fint med tårtdekoration från 1980, men det var det förstås. Att tårtan sen hade samma utsmyckning som min nyligen begravda farmors kista blev ett resultat av att låta kocken göra "sitt godaste", utan vidare instruktioner..

Men då fick hon vara med på ett hörn också!

bubbelbubbel sa...

1) Ditt efternamn är finare. Jag glömde till och med bort vad Stolte Mannen hette i efternamn på FB en gång..

2) Vi har en loppis nära mig som har halva priset på en jävla massa porslin. Vi kan gå dit på WOW om ni vill? Eller så får varje bröllopsgäst ta med sig 3 tallrikar var. Fast kanske svårt att duka innan. Kanske att alla ni träffar under året tar med sig en tallrik var hem till er, så kommer ni ha 100 x2 (förrätt/efterrätt + huvudrätt) så småningom.

+) Jäklar va kul att gå på ert bröllop förresten! Jag längtar! :) Hjälper er gärna med att planera och fixa typ inbjudningskort eller nåt. Jag älskar ju att pyssla.

bubbelbubbel sa...

Och åh! Jag vill också gifta mig.

Jenny sa...

Gud vad fina ni är!

Jag vet ju att hela den här porslingrejen har blivit en lite knäpp idé som jag fått för mig, men den har liksom satt sig. Jag är ännu ingen bridezilla, jag är en tallrikzilla.

Jag tycker att tårtdekorationen låter underbar!

Stolte mannen är så fäst vid sitt efternamn, inte för att det är fint, utan för att det är han. Svårt det där. Men det löser sig! Som min chef brukar utropa.

Bubbel: Jenny hjärta loppis! Klart vi går, om vi hinner. Vi tänkte åka in på några på vägen till er också. Och på vägen från er.

Jag älskar också bröllop!

Underlandet sa...

Men alltså.... Varför kan inte var och en behålla sitt efternamn, då? Måste ni ha samma? Det har inte mina föräldrar som varit gifta i 30 år, och jag har inte någonsin tänkt tanken att byta efternamn när jag gifter mig, eller att han ska byta till mitt.

PS Jag <3 din porslinsidé

It´s all about me sa...

Håller med Underlandet. Varför inte behålla sitt eget? Eller lägga till den andres? Som folk gör i många länder? Dubbelnamn är det ju inget fel på, så skulle jag göra.

Härligt med redan drygt 16h musik - det lär bli bröllopsfest all night long!

Jenny sa...

Nej, man måste väl inte ha samma efternamn, men det hade varit fint. Och dubbelefternamn är väl det vi kommer att köra på, om man tänker realistiskt.

Unknown sa...

Jag aviker lite från tråden i detta inlägg men jag är lite desperat, vill få tag i listan över dom "1001 böcker du måste läsa innan du dör" men hittar inte den svenska versionen av Göran Hägg. Kostar ju ca 300 att köpa boken och det vill jag helst inte. Har du den listan eller vet du vart jag kan få tag på den ? Mvh Eva (en som ständigt läser din blogg ) !!

Jenny sa...

Eva: har tyvärr bara den engelska listan!

Haren sa...

Klart att du ska kora pa din porslinside. Rostar med pa att fa kompisar och slakt att kopa at dig nar de ar pa loppisar.

Ni kommer nog fram till det basta med efternamn. Basta for er!

Jenny sa...

Haren: Jag bearbetar honom sakta, sakta med porslinsidén!

Limpy sa...

Kungsängen?! Cyklade ni verkligen från Årsta till Kungsängen? Jag dör, va jobbigt. Kungsängen ligger väl inte i Stockholms innerstad?

Jenny sa...

Nejmensåklartinte! Skrev fel. Kungsholmen så klart. Ibland går det för fort när jag skriver.

Limpy sa...

Phiew!

Emman sa...

Klart ni ska ha ditt namn. När han väl har bytt så är han fortfarande Han, namnet är bara ett namn. Det kommer han förstå samma dag han byter! :)
Lycka till, kul med bröllopsporslin i olika design.

anydaynow sa...

finfrack och converse = Tripple & Touch. hehe, det ligger nåt i det faktiskt.
i övrigt kan jag bara instämma i att porslinsidén låter himla fin!

Jenny sa...

Ja, heja porslinsidén! Han höll på att ge sig ett tag på fyllan i Göteborg. Men sen kom han på vad han egentligen tyckte, tydligen.