20 december 2009

Den där om att i februari dementerade jag bestämt i min statusrad på Facebook att jag skulle gifta mig. I juni friade han.

För ett år sedan skrevs följande. Det som är fett har gjorts:

2oo9 ska följande hända:
Jag ska jobba på att vara sämre (dvs inte försöka vara så duktig hela tiden: inte dammsuga bara för att det ska komma folk, inte jobba över obetalt, osv), byta jobb/tjänst, börja spara,
läsa Mästaren och Margartia, läsa böckerna i min bokhylla och inte köpa nya istället, speciellt ska jag läsa följande: Capotes In cold blood, Roberts Shantaram (har börjat läsa den och har bara 836 sidor kvar), Hustvedts Vad jag älskade, Murakamis Kafka på stranden och Pessls Fördjupade studier i katastroffysik
, resa med min pojkvän till Sicilien eftersom han fick det i julklapp av mig, ställa till med stort partaj på min födelsedag, fira nästa nyår utomlands, möjligenmöjligen tänka på att bilda barn i slutet av året, tända mer ljus i lägenheten, även om det bara är måndag, gå ner mina sambokilon, våga gå på Step-upen även om det är en svår klass, börja springa igen, göra klart min d-uppsats, träffa mina skånekompisar mer och höra av mig till alla mina kompisar oftare, använda min cykel mer, köpa nya skor och laga mina trasiga byxor!

Ett helt okej år, om man tänker på vad jag faktiskt lyckades med.

2o1o ska följande hända:
Jag ska köpa en jacka som jag verkligen gillar, även om den är dyr, för nu går jag med en jacka som jag halvgillar och det känns inget bra. Jag typ otrohetsspanar på andras jackor. Gifta mig (!). Bli på tjocken. Gå ner tie kilo (innan jag blir på tjocken). Se Inglorious bastards. Sluta vara så lat med att laga mat och inte bara göra pastapesto. Läsa Nabokovs Lolita (som jag sagt att jag ska läsa i snart fyra år). Möjligen också Bulgakovs Mästaren och Margarita (som jag sagt att jag ska läsa i snart fem år). Börja använda jeans igen och inte bara strumbyxor och klänning. Köpa nya strumpor och slänga mina slappa, gamla. Äta många apelsiner. Dricka mindre bubbelvatten. Köpa ett dyrt nagellack. Köpa
ett dyrt läppstift. Använda mer läppstift. Inte bli så irriterad på min mamma. Inte skälla på pappa. Träffa Lillebror mer. Äta på alla restaurangerna i ”Eat Stockholm”. Funderar ut vad tusan jag ska göra på min trettiårsdag. Lämna in min favoritväska på lagning. Och även den där blå kjolen. Ta hand om min kropp bättre: fotvård, smörja in nagelband, kamma håret. Älska min blivande man.

5 kommentarer:

Caroline sa...

Det låter inte så dumt, varesig det presterade eller det planerade!

Emma sa...

Åh, rös till lite när jag läste "bli på tjocken". Hoppas det går bra för er :)

Pea sa...

Hej, jag är ny på din blogg, men jag måste bara berätta att jag läser också Försoning just nu och jag började läsa men tyckte den var svår att komma in i, nu har jag just plockat upp den igen och ÄLSKAR den!

(jag är på tjocken med, trots att jag vart emot egna barn hela livet, spännande va ;))

Jenny sa...

På tjockenplaneringen är så djävla läskig. Men massor av folk har gjort det tidigare, så jag borde väl också klara?

Försoning går så nedrans långsamt att läsa, men några sidor här och en väldig massa sidor juldagsmorgon, sen är den klar!

Pee sa...

Jag tyckte också att det var väldigt scary att planera in en graviditet, men det var bara scary i början och sen när jag fick veta (helt vansinnigt konstigt faktiskt) men det gick över och nu känns allt helt normalt, som du säger, folk föder barn hela tiden, varför skulle inte du fixa´t!