06 december 2009

Den där om oo-talets bästa böcker

The Times listar de bästa 100 böckerna från oo-talet. Väldigt anglo, men vafaen, det är The Times.

Topp tio:

1o.) The Da Vinci Code by Dan Brown (2003)
Läst och nej, jag gillade inte. Alls.

9.) Atonement by Ian McEwan (2001)

Inte läst, men jag tror att den står i bokhyllan.

8.) Payback: Debt and the Shadow Side of Wealth by Margaret Atwood (2008)
Inte läst. Har en annan Atwoodbok i hyllan, får kolla upp den här också, har fått för mig att folk gillar Atwood.

7-) Life of Pi by Yann Martel (2002)
Läst. Och älskar den. Så himla mycket.

6.) The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference by Malcolm Gladwell (2000)
Aldrig hört talas om.

5.) Suite Française by Irène Némirovsky (2006)
Aldrig hört talas om.

4.) Masterworks of the Classical Haida Mythtellers trans Robert Bringhurst (2002)
Aldrig hört talas om.

3.) Dreams from My Father: A Story of Race and Inheritance by Barack Obama (2004)
Läst. Intressant, men trea på en lista av oo-talets bästa böcker?!?

2.) Persepolis by Marjane Satrapi (2003)
Ligger som "tänker läsa" hos bok.nu.

1.) The Road by Cormac McCarthy (2006)

Jaaaaaa! Världens bästa bok. Tipsar alltid folk att läsa den här när jag är full. När jag inte är full brukar jag itne tipsa folk så mycket om de inte ber mig.

8 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Läst andra Atwood men inte den på listan. The Handmaids Tale är magisk, de andra bra. Försökt få tag på The Handmaids Tale på svenska, men det verkar omöjligt...

Skrivit upp Life of Pi och The Road på inköpslistan inför nästa London-besök :)

Själv har jag inte läst någon av böckerna på listan. Haha!

egoistiska egon sa...

Eller ptja, jag har försökt lyssna mig igenom Da Vinic Code men det gick åt helvete. Sega jävla tråkiga bok.

Haren sa...

Okej då skriver jag upp the road på min biblioteketlista. Dit går jag nu. Och ynka tre av böckerna på listan har jag mäktat med.

Jenny sa...

Egon: Ja, Da Vinci var ingen höjdare. Förstår hypen och det "roliga" i den, men bra? Nja. Jag tror att du skulle gilla The road mycket.

Haren: Läs, läs, läs!

It´s all about me sa...

Shit vad få jag har läst, men jag är en sucker för äldre böcker. Life of Pi är en av mina absoluta favoritböcker ever!

JDen här listan är väl dock baserad på försäljningssiffror och inte bra-het? Jag menar, Barak Obama lär ju ha hamnat där mycket för att han är The President... Nu har jag inte läst boken, men...

Jenny sa...

Jag har faktiskt ingen aning vad de baserat på, måste kolla!

Jenny sa...

Det står faktiskt inte.

Om ni gillar listor så finns det även:

oo:s bästa filmer (har glömt hur man länkar i kommentarerna: http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/film/article6902642.ece)

5 värsta böckerna (http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/books/article6915977.ece)

5o bästa böckerna 2oo9 (http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/books/fiction/article6847448.ece).

Sanna sa...

Klickade just hem The Road! Men har du några andra tips på böcker som måste läsas? Det är så svårt när man står där och liksom har alla jordens böcker att välja mellan.