26 september 2008

Den där om de tio första

Jag älskar min nya Världens bästa bokklubb! Dock har jag redan stött på problem, då en hel del av böckerna inte går att få tag på, speciellt inte på svenska (hade helst läst på engelska, men det är så förbannat dyrt). Så av följande tio första böcker har jag bara fått tag på:
  1. Never Let Me Go – Kazuo Ishiguro
  2. Saturday – Ian McEwan
  3. On Beauty – Zadie Smith
  4. Slow Man – J.M. Coetzee
  5. Adjunct: An Undigest – Peter Manson
  6. The Sea – John Banville
  7. The Red Queen – Margaret Drabble
  8. The Plot Against America – Philip Roth
  9. The Master – Colm Tóibín
  10. Vanishing Point – David Markson
Jag fuskar lite och tänker inte läsa J.M. Coetzee, för jag har läst Pojkår och Ungdomsår och satan, vad de var tråkiga! Och Margaret Drabble skiter jag också i, för den boken hade fått så dåligt betyg på Adlibris. Tóibín fanns inte i pocket, så jag kanske får ta mig i kragen och gå och betala den där skulden till biblioteket och låna den där. Eller så tvingar jag Stolte mannen att fixa ett.

Har börjat på Ishiguro, och efter elva sidor fattade jag inte ett skit. Efter femtio sidor fattar jag fortfarande inte något, men håret har börjat resa sig på armarna, den börjar bli läskig på nån vänster och den kommer nog att växa en del. Hade den varit en färg så hade den varit svart.

Vad läser ni folk? Ni som inte bara klickar upp det här inlägget och tycker att jag är skittråkig som pratar böcker igen?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Bröderna Karamazov- Dostojevskij, Fjodor
Simon och ekarna- Marianne Fredriksson
Läser jag just nu.

Anonym sa...

Jag började på Ishiguroboken för ett tag sen, men läste bara kanske 10 sidor. Jag tyckte den kändes jätteseg och trist. Men nu när jag läst det här så blev jag faktiskt sugen att börja om igen. Obehag är ju alltid välkommet. Eh..

Formerly known as hooct sa...

jag läser faktiskt (om) coetzee's onåd. jag hatade den första gången, nu kollar jag om jag fortfarande gör det.

Anonym sa...

Just nu läser jag Birgitta Stenbergs "Fritt förfall". Härligt dekadent och utan svårigheter. Vi läste Ishiguroboken vår bokklubb, men ingen av oss föll för den. Vi blev besvikna helt enkelt.

Jenny sa...

Ja, den är jättetrög i början, men det är något speciellt där, vet inte vad, men nu när jag är inne på sida 100 så kan jag inte riktigt lägga från mig. Men efter att ha läst Sofias kommentar så blir jag lite osäker...

Och Coetzee: vem är det egentligen som sagt att han är bra? Tänk om allt bara är skit?

Anonym sa...

Jag tyckte Onåd var fantastisk. Har läst några fler också, bl a pojkår som jag tyckte var en väldigt ovanlig, obehaglig och bra barndomsskildring. Så ge honom en chans tycker jag.

Anonym sa...

1984 av George Orwell, och så en kärleksbok av Danielle Steel för att lätta upp det hela emellanåt ;)

Anonym sa...

Läste Never Let Me Go när den kom ut. Älskade den, lite Margaret Atwood över den på ngt konstigt sätt. Har precis läst Doktor Glas, eftersom jag vill läsa Gregorius. Men läser nu The Glass Castle av Jeanette Walls.

Anonym sa...

Jag läser "Fördjupade studier i katastroffysik" av Marisha Pessl och älskar den.

Jenny sa...

Maggan: Den ska jag läsa om ett tag, den ligger här och väntar.

Anonym sa...

Då har du något att se fram emot! :)

Anonym sa...

ja jag måste också säga att onåd av coetzee är helt fantastisk. jag läste den på engelska om det nu är så att det gör nån skillnad. och nån annan skrev även om fördjupade studier i katastroffysik som jag också verkligen gillar! andra bra böcker är ju de flesta av ranelid, trots att han är ett litet äckligt gubbslem, kerstin thorvalls böcker är ljuvliga och drömfakulteten av sara stridsberg är en annan favorit! berlineropplarna tyckte jag va helt okej, och de flesta av mina vänner totalt äääälsaka den..ishiguro har jag aldrig läst men konstaterar att jag borde..

och jag tycker alltid det är kul när folk skriver om böcker!

Jenny sa...

Jag gillade Berlinerpopplarna, tyckte att den var supermysig. Sara S låter intressant och nu måste jag verkligen läsa ut Ishiguro så jag kan komma till Katastroffysikboken!