01 september 2008

Den där om Haruki

När jag blir stor ska jag starta en bokklubb där vi ska dricka te (fast nu helt plötsligt kom jag på att man kanske ska dricka rövin i stora glas), sitta i stora krypanerifarfarsstolar, medan regnet smattrar på rutan. Sen ska vi prata och skratta och läsa Haruki Murakami, mest för att jag har två böcker av honom som jag borde läsa, och näst mest för att de verkar bra.

Det hade varit fint. Vi hade träffats kanske två gånger i månaden eller så där och till varje gång växlar vi om vem som får välja bok. Det får inte vara för många i klubben, för jag är för ego och vill välja bok ofta. Jag kanske till och med tvingar klubbisarna att läsa två böcker en gång. En bok som man inte kan fubba och se filmen.

Eller kanske är hela grejen att jag bara vill ha en klubb.

16 kommentarer:

SARA sa...

jag vill vara med på klubb! vilken klubb som helst. vill verkligen.

Jenny sa...

Vi bildar klubb! Det blir finfint nu till hösten.

egoistiska egon sa...

läskigt. jag och en kompis har på riktigt pratat om att bokklubb är det perfekta i höst. och jag har faktiskt tänkt på att fråga dig om du vill vara med. eller har jag redan frågat?

Jenny sa...

Egon: Ja, JA! Jag vill, jag vill!

Anonym sa...

Jag vill ocksa vara meeeed!

Insyn sa...

Jag med, vill vara med i klubb. Får man medlemskort och förmånliga erbjudanden på saker man aldrig hört talas om?

Anonym sa...

Vi måste ha en klubblokal. Med en dörr som det krävs hemlig knackning på för att få komma in.

Anonym sa...

Jag är med i precis en sån klubb du beskriver. Och vi läste "Kafka på stranden" i vintras. Fixa klubben! Det är världens bästa!

Haren sa...

Jag vill med ha en bokklubb. Fast jag har iaf en fin van som jag byter alla bocker jag tycker om med och tvartom.

Jenny sa...

Åh, vad fint om vi alla hade kunnat vara med i klubben. Hemliga handslag, språk, leka röda/vita rosen, bygga klubbhus. Tider!

Sofia: Varen bra?

stambyte sa...

Jag vill också vara med!!

Jenny sa...

Sara: Alla får vara med, tycker jag! I alla fall alla som jag godkänner.

Kvartsliv sa...

Hey! Jag har precis en sån bokklubb, vi ska ha vårt första möte på söndag efter att ha läst "Skogsliv vid Walden". Vin och ost är crucial vid våra möten har vi betsämt!

Sättigång! Jag ser en trend...

Anonym sa...

Det är tamigfan lätt en av de bästa böcker jag någonsin läst!!!!

trasselfia sa...

åh men jag med! jag har grym boksmak!

Anonym sa...

Jag och några kompisar har redan en bokklubb, sedan... öh... 3 år (?) tillbaka. Det är grymt kul. Vi ses ungefär var 6:e vecka och bestämmer bok gemensamt/genom majorititsbeslut. Antingen ses vi hemma hos någon eller på café. Fast i vår klubb får man definitivt fuska och se filmen eller komma fast man inte läst boken och bara lyssna/prata och fika. Vi är väl ungefär 6 pers som kommer och då gör det inte något om någon ej läst. Om en vecka ska vi ha möte om Kärlek i kolerans tid.