24 april 2010

Den där om alla djuren ute på landet. Ett inlägg som egentligen skulle handla om något annat, men blev såhär.

När jag var liten och växte upp känns det som om vi hängde hos mina kusiner hela tiden. Mina kusiner bodde i ett hus ute på landet som min farfarsfarfar byggde efter att ha vunnit på lotteri. Ute på landet, i byn, bodde det femtisex människor, sju av dessa tillhörde mina kusiners familj.

Förutom sju kusiners familj fanns det en häst (Pärlan), en hund (Kickan) som ständigt rymde och begav sig bort till grannen, kom hem lerig och flåsig och bus i blicken. Massor av slaktgrisar, en galt som fick överleva tills han åldersdog för han var en så bra avelsgalt. Jag minns inte vad han hette, men det var något som liknade Malte (fast viktigt att det inte var Malte, för grannen, farfars kusin, hette Malte och när farfar blev gammal blev han och Malte ovänner. Jag fick aldrig riktigt klart för mig varför). Väldigt många katter som försvann på mystiska sätt (ihjälgasade, skulle jag gissa), som alla härstammade från kattmamman Gummelisa. Gummelisa dog också av hög ålder. Alla katterna var alltid jättehungriga. Ett tag fanns en get, men den var sur av sig, så den försvann. En väldig massa hönor som först bodde i hönshus, men en dag var alla fria och sprang omkring som... yra höns och vi fick en krona för varje ägg vi letade upp. För varje tom ölburk vi hittade efter vår farbror och farfar, som var alkoholister på den tiden, fick vi en femma. Det var inte så många som letade efter ägg. Idag är min farbror nykter alkoholist. Min farfar är död. Han dog också av hög ålder.

Inga kommentarer: