13 december 2005

Den där om dödsstraff

Det finns inget som jag hatar så mycket som dödsstraff. Jag har argumenterat för mycket i mitt liv (rätten till kyrka, svarta och muslimers rättigheter, jämställdhet, you name it) men dödsstraffet är ändå den fråga jag brinner mest för. Sommaren 2003 skrev jag en (skitdålig) B-uppsats i kursen "mänskliga rättigheter, diskriminering och rättssäkerhet" om dödsstraffet i Texas.

Så varför är jag emot? Jag vet att nästan alla i Sverige idag är emot dödsstraffet, men det finns en del som inte fattat varför man ska tycka rätt. Nedan kommer hur jag tycker ( handlar mest om USA, för det är bara det jag är insatt i). Jag har inga källor, för så ambitiös orkar jag inte vara. Det här är mina åsikter och de kanske är jekligt konstiga ibland, men hej, jag är ju lite konstig, så det får mina åsikter också vara!

"De som mördat någon borde själv dö!" Mahatma Gandhis kända citat: "Ett öga för ett öga gör hela världen blind" passar bra in här. Upprättelse för de anhöriga till den som mördats. Straff tas inte ut för att de anhöriga ska få frid eller upprättelse. Ett modernt rättsamhälle fungerar inte så.

"Många som sitter i dödsceller vill faktiskt dö!" Ja, för att det är det de väntar på. Tänk en svårt cancersjuk människa. Denna människa längtar också ofta till döden. Hade denna människa istället sett ett hopp om frihet hade denna kanske istället valt detta. Det är heller ingen lek att sitta på dessa ställen. Många av fångarna har inte tillgång till att gå ut, celler är mycket liten och fångvaktarna ofta mycket grymma.

"Mördarna borde tänkt till innan de gjorde vad de gjorde!" Jo, visst det borde de. Dock är många av dessa fångar begått brotten när de är unga och har sedan suttit i fängelse i över 20 år när de avrättas. Kanske var de påverkade av narkotika, 18 år och kom från ett samhälle där det mer ansågs att de borde ha ihjäl någon än att gå ut skolan. När alla tror en viss grej om dig är det lättare att göra som folk tror än att bevisa motsatsen.

"Att ha någon i fängelse på liv kostar oerhört mycket för staten!" Att ordna med en avrättning är dyrare.

"Det är en allmän uppfattning att USA borde behålla dödsstraffet!" För X antal år sedan var aga av barn okej i Sverige. På 1600-talet i Storbritannien var kvinnor ombedda att låta sig bli våldtagna, de skulle "vara tysta, ligga stilla och tänka på England!" 1930- och 20-tal i Sverige: det ansågs att vi inte borde ta in några judar i landet. Gör det saken rätt, att allmänheten anser att det ska vara så?

"Ingen oskyldig har blivit utsatt för dödsstraffet" Det vet vi inte. Människor som blivit dömda till döden har, som jag skrev, inte haft någon lämplig rättegång. Deras fall är avslutat. Skulle någon granska dessa fall åter igen kan man aldrig veta vad som väntar.

Många av de folk som avrättas är minoriteter. 2003 satt 1,878 Vita (ca 55%) och 1,418 Svarta (ca 42%) i dödsceller i USA. Tittar vi på befolkningsstatistiken ser vi att dessa siffror inte riktigt stämmer överens med hur befolkningen ser ut. Många av de fällda blir utsatta för rasism och många fler svarta hamnar i dödscell och blir dömda för mord istället för tex dråp.

USA är även ett av få länder i världen som avrättar barnbrottslingar (människor som inte fyllt 18). Personerna är inte 18 när de avrättas, men var det då de begick mordet.

Som överallt annars är en stor andel av de som döms psykiskt sjuka och/eller efterblivna. Det finns en anledning till varför de är fattiga, varför de begick brottet och varför de absolut inte borde sitta i dödscell.

Många av de som avrättas är fattiga. De har inte haft råd med en bra advokat, utan får ta de som staten erbjuder. Inför min uppsats läste jag historier om hur anklagades advokater somnat i rättssalen och varit för berusade för att bry sig om vem de skulle rädda. De som sitter i dödscell är sällan rika.


Det här är mina åsikter. Anser du att dödsstraffet är tjosanhejsan är du fan dum i huvudet (det är för övrigt mitt tyngsta argument, därför tog jag det på slutet!)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha, jag är dum i huvudet! *hoppa upp och ner* ....eeeh. Ja.

Anonym sa...

Mycket bra påståenden tycker jag, förutom det sista starkaste argumentet. Att du påstår att en person är dum i huvudet för att den saknar insikt är dumt.
Varför inte säga, dom som inte förstår detta saknar insikt och de moraliska värderingar som jag anser självklara.

Anonym sa...

Helt rätt anonymous, men detta är en blogg, so give us a break!

Anonym sa...

Well spoken

Anonym sa...

ELin:
Det jag menade var att, de som borde läsa detta och ta detta på allvar är de som är "dumma i huvudet", men de personerna kommer inte göra det om de blir kallade "dumma i huvudet", bloggen förlorar därmed sin innebörd och det är synd.
Men visst, det är bara en blogg. Och vad vet jag om syftet med den.

Jenny sa...

Oj, här är jag borta någon timme, så kommer jag tillbaka och finner en massa kommentarer här. Kul!

Anonym: Det var mest på skoj, men okej, jag förstår din åsikt och håller samtidigt med Elin.

Anonym sa...

Du kan lägga till i din lista att det faktikst finns någon som bevistats vara oskylig efter avrättningen. Vet ej vem, det va min mamma som sett en dokumentär om mannen ifråga. Vill passa på att ge dig ett film tips om du inte sett den redan så se "Life of David Gale"

Anonym sa...

Life of David Gale ja! Mycket bra film, den kan jag också varmt rekommendera!

Anonym sa...

Då tycker jag ni ska se dokumentären om Ashlee som filmen Monster handlar om. Den gick på trean i höstas... Där förklaras det mycket väl varför hon ska ha dödsstraffet. Sen finns det alltid meningsskiljaktigeheter. (faan vilket långt ord, stavade jag rätt?)

Life of David Gale, var den verkligen baserad på en sann berättelse?

Anonym sa...

Det vet jag faktiskt inte om den är(David Gale) tror inte det. Tycker inte att dokumentären om Aileen är ett speciellet bra argument för dödstraff med tanke på att hon "lurade" systemet genom att påstå att hon inte mördade i självförsvar, för att få dödstraff, då hon inte ville leva längre.

Jenny sa...

Flicka: Jo, jag har sett David Gale-filmen och jag har för mig att den delvis var baserad på en sann historia.

A_nikkan: Okej, tack för tipset, den går säkert att ladda ner (eller vad skriver jag? Sånt olagligt gör ju inte jag!) Ska bli intressant att se. För övrigt tyckte jag att Monster var dålig, men det var nog mest för att jag kollade på en screener, köpt i Thailand.