07 april 2009

Den där om att blazer är en enkel- eller dubbelknäppt mörkt blå udda kavaj med blanka knappar

Det är tillrättalagt och liksom så himla medelklass när vi slår oss ner på fel platser på Cirkus Djurgården för att titta på Nina och A Camp. Jag knackar en kille på axeln och viskar att ni har tagit våra platser och han surtittar på mig och men kom i tid då! och jag ursäkta?!? för herre Gud, det är ju bara förbandet och vi har druckit öl i solnedgång.

Det är kavaj och blazer utan att jag riktigt vet vad blazer är, och måste googla det. Det är stå i kö för att köpa öl medan alla andra i kön bara äh, det är ju måndag, jag tar en Loka och en påse Gott och Blandat, fast att de kommer lämna all sötlakrits för den är inte god.

Det är det finns inte en enda av annan färg än Vasa stanvit här inne! och Per Gessle fyra rader bort och placeras in i några konstiga mallar som jag inte känner igen när vi igår var på konsert. Allt var liksom tillfixat så fint och ordnat. Det var ingen oreda någonstans, utan det var måndagskväll och folk köpte en påse Gott och Blandat för att gå på sittkonsert med sin dotter som irriterade mig genom att hela tiden uppdatera vad Nina gjorde på scenen på Facebook.

Det var inte ett dugg smutsigt någonstans, det var så djävla Svensson det kunde bli att jag och pojkvän var tvugna att dricka oss semifulla för att inte somna och vaggas in i en känsla om att allting är bra, att det är så där man ska vara. Och jag tror inte att det var Ninas fel: hon bad folk att ställa sig upp och folket ställde sig upp. Bara så. Upp. Sen stod de där. Inget hände, förrutom att en tjocktant bakom mig busvisslade så att jag idag har pip i höger öra. Det var bekvämt, ni vet. Och jag vet inte om bekvämt är ett bra betyg.

8 kommentarer:

Anonym sa...

stackars lilla rebell som tvingas utstå denna vuxna gott-och blandat-nyktra medelklasstillställning.

och vilken tur att ni löste er existensiella ångest med att dricka er "semi-berusade" (hoho, även rebeller tar det tydligen lugnt på måndagar).

du är ung och arg på det där sättet jag själv var när jag var 15.

MEN I STÄLLET FÖR DETTA JÄVLA DRAVEL BORDE DU KANSKE FUNDERA PÅ VAD FAN DU SKULLE PÅ TRISTA JÄVLA A CAMP ATT GÖRA EN JÄVLA MÅNDAG PÅ JÄVLA CIRKUS!

idiot.

Jenny sa...

Ah. A camp är bra. Cirkus fint. Publiken var väl den som var trist. Och olyckligt för dig att du blev så upprörd över mina känslor och mitt supande, tycker dock inte att du ska röra upp dig allt för mycket: så här hoppas jag att jag kommer vara hela livet.

.perpotator sa...

typiskt anonyma att bara vräka ur sig.
jag var allafall där med, på A Camp. det var jättebra, förutom den där sugiga kören som gjorde bort sig med usla skämt och sopiga covers. och sittkonsert är nästan aldrig bra. förutom när det är måndag och helgens bravader kommer ifatt en då man sitter på stolen.
jag nästan somnade av tröttma.

Anonym sa...

suck. om du tror att jag ens för ett ögonblick upprördes av dina "känslor och supande" så har du inte begripit ett dugg av vad jag försökte säga.

det låg så mycket förutsägbar medelmåttighet och juvenil ilska i dina åsikter att jag inte klarade av att vara tyst.

märkligt att det alltid är de som klagar över svenssons som är de mest uppenbara medelmåttorna.

märkligt att det alltid är de som dissar medelklassen som själva är medelklass i ordets sämsta bemärkelse.

Jenny sa...

Ja, men herre Gud, det finns väl ingen som klagar så mycket som på sin egen klass som medelklassen? Det är som om vi jäst till och breder ut oss, har inget riktigt att kämpa för, därför måste vi klaga på att folk står stilla på en A Campkonsert en måndag i april. Eller på en djävla bloggare från medelklassen i ordets sämsta bemärkelse.

a sa...

Nämen, "Vasa stanvit"? Är det Vasastan? I så fall hade ni tur, Vasastan är ju det nya söder. Söder är det tråkiga, med alla sina medelklass-alternativa barnfamiljer, de där som växte upp men fortfarande tror att de har kvar någon fingertoppskänsla. Det är ju bara de kvar, de där med IT-jobben och pengarna, och de andra flyttade till väl valda delar av vasastan eller kungsholmen.

Jenny sa...

Särskrivning är tufft och jag kan ju inte skitskriva mina egna område, Söder håller jag nära hjärtat.

a sa...

Äsch, kan jag så kan du.