10 juli 2007

Den där om semestern

Min mamma inte berätta att det var fem stjärnor vi skulle bo i. Fem stjärnor, med nya blommor på rummet varje dag, morgonrock och madame! Det var frukostbuffé och jag spendera varje början av varje dag bakom mina solglasögon, med vattenmelon och champagne framför mig. Mamma ska du verkligen dricka champagne idag med, frågetecken:ade och jag stirra på henne och hon jaha:ade, med uppgivenhet, kanske kom på att jag faktiskt är tjugosjumenenvisochtrotsigsomennittioåring och gå och hämtade sig ett eget glas.

Ganska trevligt. Vi prata om mammas uppväxt och herre Gud, hon har varit jag, hon supa sig full, whiskey, på söndagskvällarna och tittat på M*A*S*H för att pappa inte ville stanna och sova över hos henne. Och sen åkte de ner på folkdanslagsläger i Holland och rökte inte på, fast att jag pressa henne stenhårt på den punkten. Inte ens lite? Inte ens lite, utropstecken, utropstecken.

Gratis gym är lika med springa en timme på löpbandet varje morgonellerkväll och svettas massormassor, medan gubbar sitta bakom på motionscyklar och kollar in min rumpa.

En kväll, mamma gått och lagt sig, jag sitta i pianobaren, den utan piano, man skicka champagne till mig. Jag prata med barkillen, enda undertrettio på stället, mycket söt, sådär brun och liksom veta att han är skitsnygg och jag undra hur många nummer han få per kväll, genomsnitt, ungefär. Och han säga här, Jenny, från gamla mannen där borta, le och drick! Och jag fnysa säga champagnen är ju för fan gratis, inom parentes: fast jag pratar spanska, för jag vet inte varför, men när det är varmt och jag druckit för mycket börjar jag prata spanska, slut parantes. Han säga bara den vanliga, den här kosta mycket, kosta skjortan. Och jag le och nicka, vilja vara själv, inte med gammal man som inte vill gå upp till sitt eget rum och fylletafsa på sin fru. Från scenen
Fadokvinna sjunga, låta som Lhasa, jag älskar Lhasa, hon låta desperat, som om hon precis fått sitt livs bästa knull, eller desperat väntar på att någon ska ta henne hårt.


Jag utan trosor och behå, har bränt mig så att jag inbillar mig, eller i alla fall påstår, att det gör ont att ha underkläder, klänningen kanske genomskinlig, kanske ana mörkt där mörkt finns och kanske ana bröstvårtor, kanske. Klänning vara ljust blå, men kanske ana ändå, kanske. Han, gamle komma bort, komma bort till mig, lägga hand på naket knä, jag säga ta hand bort. Nu. Med hård röst. Han inte förstå. Han skratta. Fnissa. Fult. Jag slår honom. På hand. På kind. Säga inget pris på mig, inte på ryggen, inga prislappar någonstans, ser du? Ser du? Han stelna, kanske inte van? Van vid nejsäg? Jag ingen hora! Verkligen ingen hora. Han mumla bara lite? Undertrettio i baren kommer bort, vill ha hjälp? Jag fnyser.



Går upp till min mamma. Hon snarkar.

8 kommentarer:

sara sa...

femstjärnigt med gratis champagne! inte dåligt!! har jag aldrig gjort (hittills...kommer med åren och pengarna kanske?!) var var det ni var?

Jenny sa...

Det var jag och en massa miljonärer. Vi var i Portugal.

Anonym sa...

Åh, mamma-tiden, det är så värt. Jag vill också sitta i pianobarer med champagne och må bra, fast helst utan gubbar, såklart.

/Susanna
http://mymelancholicbaby.blogspot.com/

soulkatt sa...

Åh vad du är bra! smäll ska de ha, äcklena!

egoistiska egon sa...

jag vill också ha femstjärnigt, men utan gubbar såklart. du är bra du.

Jenny sa...

Susanna: Tack för adress, darl!

Soulkatt och egon: Pratade med killen som jag inte vet vad jag ska kalla, men som gått under namnet Stolte mannen, om det där. Han sa att det antingen kunde vara jättefint med ragg i pianobar, eller bli helt fel. Jag höll inte med. När det handlar om fulla, fula män och yngre tjejer har jag svårt att se det vackra. I alla fall såhär och där. All kärlek, som verkligen är kärlek borde vara vacker, även om den kanske inte alltid är det.

RvT sa...

Bortsett från tafset lät det som en härlig semester. Mer femstjärnigt åt folket!

Jenny sa...

Babydarl: välkommen tillbaka till Sweden! Det var härligt. Och jag blev brun, vilket jag aldrig annars blir, men nu börjar det försvinna.