01 juli 2007

Den där om att ni rör mig

Har ju inget internet, men tjyvade lite på jobb och skumläste igen mig på bloggar som jag läser ibland, men inte så frekvent. Trillade över det här Zoeinlägget och läste lite bland kommentarerna. Då slog det mig i magen.

"nämn fem andra bloggar som du besöker regelbundet."
Jennys. Den där Jenny. Den där om Jenny. Jag Jenny. Flera gånger. Utan att jag har någon koll på vem människorna är. Jag vet inte vem ni är. Och när jag kollar hur många som läser mig är det inte längre tre. Ni finns. Tydligen. Så jag satt, med tårar i ögonen, och undrade varför. För jag blev rörd. Ni rör mig.

När jag först började leva livet här inne så kommenterade jag nästan aldrig. För folk hade så mycket kommentarer, vad skulle de bry sig om en till? Bland tiotilltjugo kommentarer skulle jag trilla bort. Nu vet jag bättre. Jag har tiotilltjugo kommentarer och när ni kommenterar trillar ni inte bort. Ni lägger er som smek mot hjärtat. För ni rör mig.

Men vem fan är ni? Och vilken låt skulle ni spela, om ni bara fick spela en, på min inflyttningsfest? (The knife - We share our mother's health. Skulle jag spela).

42 kommentarer:

soulkatt sa...

någon som älskar ord och bigaråer, brända mandlar och nina simone.

sara sa...

läser du människornas bloggar får du nog en bild av vilka det är som läser din blogg.

får jag bara välja en låt? never be alone med justice. för dansens skull. för det blir väl dans på festen?

Jenny sa...

Soulis: Lite Nina kan vi spela framåt hångeltimmen!

Sara: Åhhhh, Justice är välkommet. Sitter och fingrar på mina pengar och undrar om jag har råd att köpa albumet, men väntar nog tills jag flyttat och laddar hem skiten istället, när jag har nät. Köper aldrig skivor, tyvärr. Och det är klart att det blir dans. Dans, för mycket vin och för hög musik. Om det nu kan bli det.

ania sa...

åh, jag skulle spela "don't let the devil ruin it all" med timo räisänen! am i in?!?! ;D

Anonym sa...

någon som är förtjust i dina grymma formeleringar och beskrivningar och som tar med musik av Miss Li till festen för hon är så jävelusiskt überbra!

Anonym sa...

Om jag får ett sent pass:

Battles - Tonto (Mirrored). Högt.

Om jag skulle mötas av mycket dans under det sena passet:

Sasha - Watchin Cars go By (Involver) Också Högt.

Petra sa...

Jag läser. För att...*tänker*...för att dina texter BERÖR. Och för att det är spännande att följa en människas liv som till synses är så totalt annorlunda än en själv - och ändå från och till känna igen sig.

(Och om jag får välja låt blir det alltid nånting med U2.)

Å sa...

Dancing in the moonlight - Thin Lizzy.

Tina sa...

en som tänker för mycket och uppskattar att få del av dina tankar.

Asha Ali´s A toast, kan den passa?

frida sa...

jag fick beslutsångest, såklart. Men jag väljer And I found this boy med Maia Hirasawa.

ajja sa...

En som alltid kommer vara lite småkär i dig ordfrontalt och alltid vill bita dig lite i axeln med ena handen på skinkan för att dina ord alltid hamnar på rätt plats och på rätt ställe och för att jag känner i g e n.

The Whole Of The Moon med The Waterboys

LITTLE LUCY sa...

Åh, jag skulle inte våga spela någon låt alls på din inflyttningsfest för jag är en fjant. Men jag lovar att jag skulle dansa, som om jag hade önskat varenda en.

Anonym sa...

för glädje och rumpskak:
mapei - video vixens

Anonym sa...

Jag är en av dom osynliga. En som finns här ute. Ibland flera gånger om dagen. Du ser mig inte och vet inte att jag är här. Men det känns som jag har träffat dig =) !!!! DU skriver underbart. Ibland så att det gör ont i hjärtat. Ibland så jag måste fundera om du menar verkligheten eller en annan verklighet. Ibland bara så sant och vackert.Jenny gör bra för min kropp =)

Anonym sa...

Fast jag menade inte att vara anonym =)

Anonym sa...

Jag skulle spela "I'm on fire", först Bruce:ans variant och lite senare (under hångeltimman) Sheryl Crows cover av den.

Eric Goesta Rosén sa...

"Your Love" med The Outfield, förstås, annars är det ju för katten ingen fest. JU!

Tina sa...

Är väl lika bra att jag ger mig tillkänna eftersom jag är en flitig läsare av din blogg. Dina ord berör på djupet och jag vill gärna beröra ditt hjärta med min kommentar om hur otroligt bra du skriver. Skulle du bli arg om jag skickar in ett utdrag ifrån din blogg till några tidningar? Du skulle göra succé som kolumnist, det är jag säker på! :)

trasselfia sa...

jag är jag och jag har hängt här länge och du är min typ av tjej jenny!
jag skulle spela please please please av shout out louds!

Natalie sa...

jag hade nog spelat... come on eileen av dexy's midnight runner. alla andra väljer såndär musik som är ny och lite hemlig fortfarande men eileen är mitt säkraste kort!

RvT sa...

Tack för skjutsen! Grattis till lägenheten! Jag skulle förmodligen spela nåt skämmigt och för fan: Du vet ju redan vem jag är!

It´s all about me sa...

Jag läser dig, du läser mig!

Björnen sa...

Vem är jag? Ställer mig den konstant. Vete fan, det beror nog på tillfället och sällskapet. Lite schizofrent och mycket mänskligt kanske?

Jag läser din blogg för att du berör. Du skriver om det som är vackert, fult, hemligt, djupt, enkelt och svårt - och alltid på ett språk som som får mig att le (även mellan tårarna). Vackert. Så vackert.

Och eftersom jag för tillfället är djupt nere i Motown-träsket måste jag få spela Reach Out (I'll be there) med Four Tops.

Bondhustrun sa...

hm, på en inflyttningsfest ska det vara glad musik, jag skulle nog drämma till med något oväntat som De Lyckliga Kompisarna med "dit kuken pekar" eller "dricka sprit och hålla käften" bara för att chocka igång folk. Fast det är ju inte JAG så jag skulle nog faktiskt hellre spela något med Familjen. Eller "double shadow" med Junior Boys.

Eller nu vet jag! "First day of my life" med Bright Eyes såklart. Helst skulle jag vilja visa videon, då skulle samtliga på festen bli på glatt humör.

Jag har precis nyss börjat läsa din blogg. Jag gillar den.

Anonym sa...

Strömmen gick och jag tror mitt första inlägg hänger någonstans...

iaf

för att jag inte trillar bort.

Jag skulle spela Boney M's Rasputin för då skulle S dansa och det gör mig glad.

motvalls sa...

Jag skulle spela Tonight I Have To Leave It med Shout Out Louds

.m. sa...

Just nu skulle jag vilja spela någonting med Janis Joplin

Daniel Storey sa...

Oj oj, klurigt. Jag alskar sant har, valja musik och sant. Inflyttningsfest...

Det skulle bli Free Radicals med Flaming Lips. Ja det skulle det. Solklart!

egoistiska egon sa...

jag skulle LÄTT spela BellX1 "My First Born For A Song" (http://egoegon.blogspot.com/2007/03/det-r-en-order_25.html) som sätter sig på hjärnan och gör mig lycklig. får jag göra det? :)

Anonym sa...

Jag skulle ocksa dansa om annamariejade spelade Boney Ms Rasputin.

Men skulle jag sjalv valja skulle det bli "Vasos Vacíos" med Los Fabulosos Cadillacs, eller om det skulle vara senare pa kvallen och jag verkligen ville fa folk att dansa skulle det kanske bli "Ingrata" med Café Tacuba. (For pa min inflyttningsfest skulle det saklart vara en massa latinos, som pa alla mina fester...)

For ovrigt laser jag din blogg for att den beror.

Skulle du ge ut en roman skulle jag forhandsbestalla den sa att jag fick den direkt pa utgivningsdagen!

Anonym sa...

your body is a wonderland - john mayer

bara titeln är så fin. liksom

kram!/ sofie

Kristoffer sa...

Varför är alla så bra på att välja musik? Varför VILL alla jämt välja musik? I princip alla fester jag varit på, till slut hamnar man där, framför skivorna eller datorn. Man bara måste välja något. Trycka på den egna smaken...

Så.
Vive la Fête - Jaloux. Eller om det är skitsent. Vive la Fête - Miracle. (Men, då ska det vara sent.)

martina sa...

darling. klart vi läser dig.

jag skulle spela "gui boratti - beautiful life" för att den är underbart och sjukt bra och för att vi skulle dansa hela natta.

och på en mysig efterfest skulle jag spela jolie holland - old fashion morphine

kram.

Anonym sa...

Hej jenny! Jag är en av dom där som läser och tycker om. Jag skulle säga The Slaves - Suicide (den kan man klappa med i på ett ställe), alt. Guillemots - Trains To Brazil. Annars är Tonight I have to leave it med Shout Out Louds sannerligen svår att motstå

Puss

Anonym sa...

Well, för min del skulle det bli My Darling YOU! - Please don't talk to me I fall in love so easily. En låttitel som för övrigt tryckas på diverse klädesplagg.

Anonym sa...

Hej!

Jag tänkte samma sak som du skrev om här igår. Det har blivit en chockhöjning av läsare på vår blogg. Jag läser helst bloggar om folk som super och gör galna grejor. För det är det jag gör själv.

Sen dansar vi tryckare:

Time after time - Cyndi Lauper

Anonym sa...

Varför jag läser din blogg? Jag hittade hit från lunar,där jag heter "yenaL". SÅ som du skriver här är så annorlunda mot alla andra bloggar jag läser. De flesta skriver vardagsspråk, men du skriver som på vers det är lixom som ett annat flöde i texten. Du skriver korta meningar men med så mkt innehåll. Fängslande. Jag har ibland suttit å läst gamla inlägg för jag inte följt din blogg fr början å det är lika spännande och berörande som att läsa en Bra bok!*

Anonym sa...

alltid alltid alltid.

p.s. men jag tackar min lyckliga stjärna att mor min tog mig från min barndomsstad. din stad.

Anonym sa...

jag vill ändra mig lite! får jag ändra mig lite? jag vill spela tell no one about tonight med le sport i stället.

(fast jag kommer smyga in please please please också)

Jenny sa...

Fyhelvete, ett sånt djävla party det skulle bli.

Ajja: Har inte fått sex på över en vecka. Bit i axel låter otroligt lockande.

Susanna: Alla måste få önska. Det kostar ingenting, fick jag lära mig på dagis.

Tina: Skulle inte bli arg alls. Har figurerat i en del intevjuer, alltid ganska anonymt, och en viss aftonblaska jagade mig i cirka en vecka. Jag slängde på luren i örat på dem i cirka en vecka. Har även skrivit en del, under annat namn, i obetydliga tidningar.

Rosa, baby: Allt är välkommet på min fest. Även om det är pinsamt.

Kristoffer: För att alla andra har så kass musiksmak, när man själv har det bästa. Såklart.

Trassel: En låt var det! Fast det funkar ju aldrig, så du kan få köra båda. Själv tänker jag spela varanan låt själv.

pappa jw sa...

jag skulle nog spela nåt med radiohead, damien rice eller nick cave. men då blir det inte mkt party. eller, okej då, håkan hellström, kristian anttila, soundtrack of our lives eller den där "dunka-mej-frida" kanske också får va me på ett hörn. kanske.

och jag är den där mediakåta killen från norrland som bloggade mycket mycket för ett tag sen, men som nu blivit paranoid och valt att prioritera sin egen dagbok. även om jag inte kan sluta helt, verkar det som. och det är klart. det är ju alltid kul att läsa andras liv i html-format. av nån anledning. det kanske finns en anledning till att orden "blogga" och "blotta" är så lika. men jag gled visst bort från ämnet.

fan. nu får jag deffenitift inte komma på festen.

Jenny sa...

Jonte: Äh, du får ju komma för att vi känner varandra, såklart.