29 juli 2010

Den där om vitast i världen

Jag sitter i optikerstolen och har satt mig bekvämt, som hon sa. Rutinkontroll. Mina ögonvitor är vitast i världen och mina ögon är normalögon, reagerar normalt, ser normala ut, men mina ögonvitor är vitast i världen. Hon vill plocka ur mina ögonvitor och mata dem till optikerstudenter, som pannkakor, för de är så fina. Så lät det sist.

Nu är det andra bullar. Eller i alla fall andra ögonvitor. Eller i alla fall andra ögonlock. Hon ser bekymrad ut. Knappar lite på datorn. Frågar om jag känt kli i ögonen. Kallar på en kollega. Jag sitter inte alls bekvämt i den där optikerstolen. Plötsligt har den blivit obekväm.

Jag har blåsor inuti mina ögonlock och fläckar på mina ögonvitor. Och fast att det säkert är Svenssonvanligt och inget farligt vill jag ta bort det. Det är äckligt. Jag vill plocka ut mina ögon och lägga dem i kylskåpet, som på tecknad film, och sedan stoppa in dem igen när de är hela och rena och vitast i världen igen.

2 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Hur får man blåsor? Fattar känslan. Ville kapa av mig ett ben häromåret.

Jenny sa...

Jag vet inte riktigt, man kan vara allergisk eller någe. Jag får inte använda linser på en vecka.