20 april 2011

Den där om min kompis barnmorskan

Jag hoppar in i lokalen och kramar henne bakifrån. Vi pratar en stund, sen frågar hon om vi fått missfall. Hon vet såklart, för hon vet sånt. Hon känner alltid på sig vad som hänt med min kropp sedan vi senast sågs. Ett tag bodde vi ihop så länge att hon kände på sig när jag behövde gå på toa. Jag har slutat ifrågasätta och undra, jag bara okejar i huvudet. Jag svarar ja och tittar ner i bordet. Hon nickar. Det var bra, det där barnet som bildades i din mage mådde nog inte så bra. Det går bättre nästa gång. Sen ger hon mig en massa information som barnmorskor kan. Att vara kompis med en barnmorska visar sig vara bra. Jag får veta när vi ska ligga för bästa bebisgörande och annat bebisviktigt. Nästa gång vi ses är du säkert gravid igen, ska du se! säger hon när vi kramas hejdå.

Inga kommentarer: