26 juni 2011

Den där om åtta bilder från midsommar


Jag står inne i köket och Stolte mannen kommer in stryker mig över ryggen frågar hur lång tid det är kvar, lunchen ska starta om tjugo minuter. Jag tittar på paj soppa vegetarisk sill jordgubbar, svarar att om tjugo minuter är det INTE KLART! Tittar ut genom fönstret på alla som sitter där ute, våra vänner, och svär lite för att ingen erbjuder sig att hjälpa till. Berättar för Stolte mannen att nästa midsommar är det inte vi som anordnar midsommar för femton pers.


Jag går och letar blommor med två av mina bästa vänner. En är rädd för fästingar getingar bålgetingar insekter insektsslem myggor myror våldtäktsmän så hon står vid sidan om och tar kort. Den andra bästa vännen slår med kniven och säger att hon ska bli machete när hon blir stor.

Vi leker halvorganiserat och folk stoppar marshmallows i munnen samtidigt som de fnissar så saliven rinner ner på halsen och jag kan inte titta på får kräk upp i halsen ger poänghållningen till vän och går undan.

Vi sitter runt bordet och har musikbattle - vilket år är den här från? Och missar med ett år hit och två år dit och sätter den på prickår. Jag skrattar så jag får ont i magen och gissar 1994 med frågetecken.


Det är senkväll. Folk har sagt att de ska gå och lägga sig i flera timmar. Det börjar ljusna och vi har uteeld på två olika ställen. Jag sitter under ett tjocktäcke med kalla fötter lutar mig mot bästa kompis när Stolte mannen hoppar upp på bordet och gör stripdans mot mig utan att ta av sig kläderna.


Jag har sovit en timme när Stolte mannen kommer och lägger sig. Det är helljus utanför fönstret, han säger att han städat en timme. Jag lägger ett ben över hans midja efter att ha bett honom dra ner mörkläggningsgardinen.


Jag plockar dagen eftersmultron med en av bästis, det är en halvtimme tills de ska åka. Vi går armkrok som man ska jag får hennes smultron jag äter dem med grädde.


Alla utom fyra har gått hem. Vi går gås genom skogen till sjön. Jag är den enda som badar, de andra är rädda för lillsjöodjuret. Det är inte varmt, men jag badar alltid. Alltid.

4 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Låter som en härlig midsommar!

egoistiska egon sa...

Bilden på dig med blommor är så fin! Precis som du.

Christel sa...

Låter som ni haft det ganska bra, trots diverse olika mindre roligheter. :)

Jenny sa...

Det var bra och härligt! Men nästa år - inget fix!