20 december 2011

Den där om att växla mellan ko och katt

Igår var sista gången med min gravidyoga. Det hela kan delas in i lite olika delar:

vad jag kallar sovstund, vad vår yogalärare kallar finna sitt inre/avslappning med klangtrumma. Alla somnar. Det snarkas från lite varstans i rummet och jag kämpar med att hålla mig vaken, men vaknar ändå till av att jag dreglar.

Jobbiga övningar, till exempel uthållighetsövningen där vi ska hålla armarna uppsträckta samtidigt som vår yogalärare säger att vi bara använder cirka tio procent av vår kropps kapacitet och att vi ska lyssna på vårt inre andetag, samtidigt som jag vill skrika åt henne att hålla käften.

Lätta övningar, de där man växlar mellan att vara katt och ko. Men inte för mycket katt, för då belastar man ryggen för mycket.

Övningar man fastnar i, till exempel den där när man sätter sig på huk för att öppna upp bäckenet, men sen inte kan resa sig från, för när man suttit så i fem minuter så vill vaderna inte längre hjälpa till.

Och chantra, eller vad det nu heter. Långa, långa studer av hamina, hamini, (eller den som börjar med ett långt ssssssssaaaaaannn – där jag vill börja sjunga på Luciasången, men är tveksam till om någon skulle haka på) där jag försöker hålla mig för skratt samtidigt som jag funderar på vad vi ska äta till middag.

Om det har funkat, det här med gravidyoga? Jag vet inte. Vi får se när jag föder, jag har i alla fall fått sova gott under tiden.

3 kommentarer:

Colombialiv sa...

Hehe. Jag ska testa dina övningar tänkte jag nu när jag får semester veckan mellan jul och nyår. Har stora förhoppningar.

anydaynow sa...

Haha, det där om ssssssaannnn var fantastiskt roligt! Du skulle gjorte!

Anonym sa...

Hej Jenny! Nu har jag läst din blogg ett tag och ja - du är himla rolig! Hade också velat sjunga sankta lucia. Men sådant kan bli fel. Ungefär som när jag hängde med två Steve Jobs fan och såg dokun om honom och bara vilja fnissa liiite när en man på allvar står med en Ipad med ett ljus på skärmen som fladdrar lite fint. Alltså. Har aldrig fått så sura blickar.

Och nu såg jag för första gången den lilla bäbisappen här på sidan, åtta dagar kvar - himmel och pannkaka! Roligt! Hoppas allt går bra!