17 december 2011

Den där om att prata lite mer och lite mindre

Jag tror att jag och min man måste prata lite om det där om den kommande förlossningen. Och jag tror att jag och min kära mor ska sluta prata om den.

För när jag pratar med min man så har han kommit fram till att han
a.)vill måla mig och Fimpen med fingerfärg
b.) jämför nervositeten med att gå till tandläkaren (han hade inte varit där på elva år och var så nervös att han grät kvällen innan) och
c.) det senaste är att han vill att vi föder själva. Bara han och jag.

Min kära mor påstår att det inte kommer att göra alls ont. Hon säger att för henne gjorde krampen i vaderna mer ont än att trycka ut ungen (mig). Hon är helt säker på att min förlossning kommer att likna hennes. Ungefär här började jag skrika åt henne i telefonen, mitt på Konsum. Hon tycker även att jag borde röra mer på mig, så att jag är i form tills det är dags. Jag har försökt förklara för henne att jag har varit en millimeter ifrån att bli sjukskriven för att jag rörde för mycket på mig, men det verkar liksom inte gå hem. Polletten trillar inte ner. Hon tror att jag ska föda en liten fjäril, som ska komma utfladdrande av sig själv.

Jag kan säga att jag känner redan nu att det inte är någon fjäril där inne. Om det inte är en T-rexfjäril.

4 kommentarer:

Ida sa...

Hoho, din Stolte man kommer bli så chockad! Man fattar inte.
Jo, min fattade ju att vi födde barn och det kom ut en bebis, men efter att inte ha sovit på hela natten och visst, allting hade ju gått bra, så trodde han att vi skulle åka hem efter jag ätit lite frukost bara.
Jag ba: Asså du vet, vi ska ju stanna här nu ett par dar vettu.
Han ba: Va?!
Jag: ba: Åk hem och sov lite.

Man fattar inte.

Ellinor sa...

Jag tror att alla som har fött barn ska få alla som är gravida att deras förlossning kommer bli precis lika dan.

Det är inte klokt.

Merca sa...

Har du funderar själv på att föda hemma? Det finns fantastiskt många bra hembarnmorskor i Stockholm så det är inte speciellt svårt ordnat. Men det kräver att du vill det själv.

Ja, jag då sa...

haha! min mor var typ likadan fast tvärtom. Hon ba "alla kvinnor i våran släkt har haft svåra komplikationer av förlossningar så be om kejsarsnitt på en gång så du inte får förstört underliv och inte kan få fler barn"

nu blev det kejsarsnitt, fast ett akut för ungen kom inte ut. om JAG tyckte det var bra? NEJ! Fyfan... fick frossa och feber efteråt samt smärta som tydligen var högre än normalt och det tog ett par extra dar innan vi fick åka hem från bb pga det.

Min mor däremot blev oerhört glad av att höra att jag fött med kejsarsnitt. pucko.