15 december 2011

Den där om julafton


Julen 2011 blir den första julen som jag och Stolte mannen firar helt ensamma, ihop. Jag kommer vara för nära att föda, så vi vill inte åka någonstans och orkar inte ha hit familj heller.

Samtidigt som det känns tråkigt som fasen (jag är van vid att fira jul med hela min släkt på minst trettio personer) så är det nu vi skapar våra egna traditioner. De vi ska ha hela livet och som våra barn ska berätta om i små historier på vitt papp med krita i ettan.


Det får vara knasigt. Det får vara som vi vill. Men det visar sig att det blir ganska Svensson ändå. Hittills har vi skrivit all mat vi vill äta på en lapp på kylskåpet och det är mest sill och Jansson som trängs med grötfrukost och revben. Men! vi ska även skjuta raketer, för att vi vill. Och handla julgran redan fjärde advent, trots att våra föräldrar alltid gör det den 23:dje (ni märker hur mycket utanför boxen vi vandrar nu, va?). Jag har en önskan om att tv:n ska vara av hela kvällen. Jag tror inte att min tv-knarkande man håller med där. Och jag har börjat implementera julotta, mest för att han ska tycka att det låter så jobbigt att han går med på midnattsmässa istället.
Nya traditioner i det här hemmet. Jag känner att de inte kommer att bli så nya.

6 kommentarer:

A sa...

Jag tycker det låter jättemysigt, jag gillar att få skapa egna traditioner. Men jag kan visst inte hålla mig från att säga att jag tycker biten med raketer lät himla trist. Jo de är fina men de skräpar ned, förorenar samt skrämmer vettet ur både små barn och djur. Fler nackdelar än fördelar om du frågar mig... Tomtebloss eller sådana här är trevligare för alla: http://www.svavande-lyktor.se/

Merca sa...

Låter riktigt mysigt. Så ska vi också göra om ett tag. Fast i år blir det kaosfirande med hela våra familjer och syskon och hela baletten. Ett spännande experiment för svärföräldrarna som alltid firat själva.

Ellinor sa...

Jag tycker det är bra att skaffa sig egna jultraditioner som en egen familj. För det är ju så det är. Att varje familj har egentligen varit två personer ur två olika familjer som slagit sig samman och blivit en familj och skaffat sig egna traditioner.

Jenny sa...

Raketer - sant! Ska tänka på det. Måste komma på fler traditioner, de här känns faktiskt lite futtiga.

A sa...

Jag tyckte inte det lät futtigt alls, snarare så skönt med tid över som inte är minutiöst planerade! Traditioner får växa fram, gärna för mig!

emma sa...

Vad fint det låter men ja, pretty please undvik raketerna. Det orsakar bara massa hundar som ylar och får diarré av smällarna och det är så synd om de små stackarna.