27 november 2007

Den där om martyren

Jag gjorde så många fel med M, som jag inte vill upprepa i den relationen jag är i nu. Så många misstag, så många fällor jag föll ner i, eller hängde upp och ner och undrade hur faen jag hamnat där och hur jag tog mig loss. Så många stunder då jag satt och undrade hur vi kommit dit, eller helt enkelt saker som jag inte sett förrän efteråt.

Och fina, nya pojkvännen är så himla, himla olik M. M och jag var som dag och natt. Han var naturare, jag samhällsvetare. Han gillade att vara ensam, jag hade hundratusen vänner. Han var skitlång, jag var askort. Han läste nästan aldrig böcker, jag drunknade i Brontë och Murakami och Gardell. Så kunde vi lista oss i tjugohundra år. Med fina, nya pojkvännen har jag kul. Vi bubblar och diskuterar och skrattar och säger saker samtidigt och jag får stoppa in fingrarna i hans mun för att se hur långt in jag kommer innan han hulkar och vi utmanar varandra och jag är fem, jag är fjorton, jag är tjugisju, jag är trettiotre, jag är sjuttiofem år samtidigt med honom och har jag någonsin träffat en man som är så lik mig någonsin?

Ibland är jag otroligt rädd att jag kommer göra samma fel med honom. Att en dag kommer jag vakna upp och vara två år in i relationen och någonstans där jag absolut inte vill vara, tittandes på tv, opratandes, hela Bondehyllserien mot väggen, nollpassionig. Eller stående vid diskbänken, gråtandes, för att jag alltid får diska. Och att han inte kommer se mig. Jag är rädd för att vi ska sluta ha sex tvåtre gånger om dagen, för att vi blir så djävla kåta bara av att titta på varandra. Jag är rädd för att jag ska sluta se det där i hans ögon, det där som säger att han vill ha mig. Här. Nu. Slutspontaniterat.

Så jag är brutalt ärlig mot honom. Säger att nu är vi för mycket vardag! och tvingar honom att låna sin brors bil så att vi kan köra utan mål, men med mening. Berättar för honom när han inte hittar klitoris, tänker inte nöja mig med att han fumlar. Låter kläderna ligga på golvet, för jag tänker faen inte städa upp i hans röra, då äter jag hellre julskum och dansar tryckare eller för mig själv.

Jag tänker inte bli den där djävla martyrtjejen som jag var. Som stod och diskade och grät, och ville att han skulle se att han behövde diska, se att jag gör allt själv, det är så synd om mig! Nu kommer han tycka om mig mer, för jag gnäller inte, jag diskar, och han ser väl att jag gör det här? Fyfaen, hela djävla Sverige är fyllt av martyrmänniskor som kämpar i det tysta för att... han inte viker kläderna rätt, man gör det så mycket bättre själv? Vad faen har det för betydelse om lakanen är lite felvikta på hyllan, eller om barnen spyr för att de blir felmatade och ickecurlade? Där ska jag aldrig, aldrig mer hamna. Jag ska säga finaste du, jag tycker väldigt mycket om dig, men fäller du inte ner det djävla toalettlocket så tänker jag lämna mina menstamponger på handfatet!

Och klart att han ska få gå ut och supa med vännerna, klart han får prioritera det över att äta finmiddag med mig, det ÄR faktiskt helt okej, men jag måste få vara ärlig och sticka upp ett långfinger i ansiktet på honom och han kan vänta sig att fjortonårshämden kommer att komma. För individualism, egna liv, självständighet? Ja, tack!

Jag tänker inte vara tyst och hoppas att han tycker bättre om mig om jag är tyst och snäll och gör det där han vill. Jag tror att han kommer gilla mig bättre om jag är tvärt emot och gör det jag vill. Jag tänker sticka själv till Indien och resa i tre veckor, för jag behöver komma bort ibland och resa med mina vänner och helvete, vad jag kommer sakna honom, och helvete vad jag skulle bli galen om han gjorde samma sak, men jag tänker inte vara tyst och stanna hemma för att han ska gilla mig bättre. Jag är viktigast i mitt eget liv. Det är jag som spelar huvudrollen, även om han kanske kommer som namn nummer två när rollistan rullas ner när jag dör.

35 kommentarer:

Felicitas sa...

Fy fasen, vilket bra inlägg!!!

Anonym sa...

jäkligt bra skrivit vackra flicka

Jenny sa...

Tack, tack, snälla ni! (Så går det när man skriver uppsats och inte orkar mer).

Anonym sa...

Och som vanligt säger du det bättre än jag någonsin hade kunnat. Nu ska jag bara ut och träffa min M också. Eller vänta, inte än, men sen.

Jenny sa...

Å: Min M är ju mitt ex, men jag förstår hur du menar! :) Du får träffa dina psykologen, den farlige, han som knullar så bra, doktorn osv först. Fast kanske inte psykologen, när jag tänker efter, han var ett djävla arsle.

Anonym sa...

åh på pricken! jävlar i helvetet så bra!

Anonym sa...

Skitbra. Och fint. Jag har också varit lite tyst martyr vid en diskbänk. MEN: knulla två-tre gånger om dagen, det TAAAAR ju slut, förlåt, men det är ju inte ett tecken på att nåt är dåligt, eller att man har gjort något fel i relationen. Jag känner massor av lyckliga par och de har inte sex så ofta hur kära och glada de än är. Jag önskar er all lycka i världen och rapporter om tre och fem år också, om hur det går.

Jenny sa...

Hannah: Självklart! Jag vet! Men väljer att ignorera och blåneka.

Anonym sa...

Jaaa!

wiz sa...

du skriver, så att jag blöder
(på ett bra sätt, förstås)

Daniel Storey sa...

Fick jag välja skulle jag vara i ett förhållande där båda tänkte ungefär så här. Som om jag vaknar upp i ett sånt någon dag ska jag läsa det här igen.

Anonym sa...

heja jenny!
jag är där, i diskbänksmartyren. vi får väl se hur länge...
pussar

Anna sa...

roller jag aldrig ska ta:
den martyriska kvinnan som uppoffrar sig och utplånar sig och väntar på att mannen någon gång ska se henne. hon som aldrig tar makten över sitt eget liv och som gråter vid diskbänken.
kvinnan som blir mamma till sin man, de kanske hör ihop.
listan borde göras längre men inte ikväll.

tack för bra inlägg.

Anonym sa...

så bra!

m sa...

det här kommer te sig som en märklig fråga... men jag får den bestämda uppfattningen av att du är smålänning? jag tror inte att det är så, men jag får för mig det.

Jenny sa...

wiz: bra att det är på ett bra sätt!

Storey: Även om båda tänker så i början kan det ju vara så nedrans lätt att falla in i roller och inte tänka sig för, där man råkar bli en person man egentligen inte vill vara, en som tjatar, eller en som aldrig hjälper till osv. Då är det skitsvårt att bryta sig loss.

Lisa: Åh, baby, hoppas du lyckas omartyra dig!

Panso: Åh, mammarollen, jag vet! Samma sak med lilla flickrollen, när killen får göra allt: betala, hämta saker, skydda, när tjejen blir ett våp, en liten flicka.

M: Har bott i Småland ganska länge, kommer från Skåne.

Vicevärden sa...

I like. Du skriver väldigt, väldigt bra! :)

Anonym sa...

Åh Jenny, du är så jädrans mitt i prick ibland! Jag var ett ögonblicks sekund från att begå martyrpremiär med min nya pojke för några veckor sen, men jag drog upp mig själv i nackhåren och sket i att handla frukost fast jag aaaalltid ser till att vi har brödostsmörte hemma. Nyttig lärdom: Vi dog inte! Vi åt frukost ute istället!

Jenny sa...

Humlan: Tack, snälla!

Tjugosex: Ja, se! Man dör icke. Borde vara regel nummer femtiofem i regelboken för par: man dör inte om allt inte är perfekt, det kanske till och med blir mer perfekt - äta frulle ute är ju urmysigt!

egoistiska egon sa...

det bästa du skrivit på länge. sen att vissa saker är svåra att undvika då man faktiskt lever i en vardag tillsammans, det är en annan femma.

Daniel Storey sa...

Så kanske det är, men man får väl se till att läsa det här lite oftare då!

Anna sa...

ja, hur lyckas kvinnorna med den ekvationen egentligen? mamma-rollen och den lilla flick-rollen, för nog lever de i samma person många gånger. nej, aldrig. usch, slut med det.

Anonym sa...

men asså, hur ska man tänka om det här med sex i ett längre förhållande? ja, man slutar ha sex så ofta som i början, men om man vill ha oftare? om man är "killen" fast man är tjejen och vill knulla tills öronen blöder men inte snubben vill? och man känner sig helt dålig och orespekterande och fulkåt och ytlig och krävande? om man undrar om man är onormal som börjar räkna på när man hade sex senast och flippar i sitt huvud när man tycker två dagar lika gärna kunde vara två år?

tack för läsningen av en vacker blogg förresten. jag är en hemlig beundrare.

Anonym sa...

Hej Jenny!

Tack för all läsning! Detta inlägget var extra härligt då jag tycker det pekar på en personlig mognad hos dig vilket inte är fel att få med åren! ;)

Det är bra med öppna kort, ta konsekvenserna utifrån spelandet istället för att dölja korten och hoppas på det bästa.

Kramar

Jenny sa...

Egon: Jo. Fast... jag vill tro att man ändå kan forma sin vardag så att den på något vis blir som man själv vill, utan den där tristessen.

Anonym: Oj. Det där är ju ett inlägg i sig självt. Kvinnan som fortfarande ska ses som lite av en Madonna och inte får känna så och mannen som inte får vilja ta henne hårt. Det där diskuterade jag faktiskt med pojkvännen i morse - att många kvinnor faktiskt vill ha det lite hårdare. Jag sa att det kunde bero på att ibland är det så skönt att man måste få utlopp för det på något sätt. Men jag förstår vad du menar, har aldrig varit ett problem för mig, men jag ser hur det lätt skulle kunnat bli det. Kanske blir ett inlägg om det, om jag får sno tanken.

Bortamedvinden: Jösses, jag hoppas verkligen det! Att jag mognar alltså.

Haren sa...

Oj! Vad du är bra. Detta behövde jag dessutom läsa just idag.

Anonym sa...

du får sno hur många tankar du vill! även om det nog inte är att sno:)

i mitt fall är det inte bara hårdheten i själva sexet, utan även hur ofta man har det. alla tjejtidningar som matat än med att tjejer allt som ofta har "ont i huvudet" stämmer ju inte på alla. blir så less på det.

och det där med vardagen har jag också tänkt på. avskyr den, men hamnar så lätt i den. vad gör man åt rastlösheten som förr eller senare alltid kommer i en relation? nu ska jag inte commenta ner dig, men tack för fint svar på mitt svammel!

It´s all about me sa...

Jag vill bara ha balans. Varför är det så svårt? Nu är jag singel, men min M stämmer in på det lilla du skrev om din M, och det om dig på mig, våra olikheter. Jag är martyr nu. Vill ha tillbaka honom så mycket att det gör ont, och ju mer jag vill ha honom, ju svårare blir det. Varför vill jag ens ha någon som inte vet den vill? Är jag fortfarande så omogen att jag bara blir kär i det omöjliga? Hur gör man?

la linda sa...

jättebra skrivet men framför allt jättebra grundtankar. att medveten inte låta sig sättas på, att medvetet motverka att man upprepar samma misstag en gång till, det biorde avra självklart men är istället förjävla svårt. jag hoppas mig kunna göra som du, tankarna finns ju där, men mina organ 8hjärta och hjärna) samspelar inte alltid och han gör mig knäsvag. kan inte låta bli... kram.

ajja sa...

Du är utmanad sweetness..

Anders sa...

Rätt inställning. Min käpphäst (numera) är att man ska försöka vara den man vill vara, oavsett vad andra tycker. Alltså, inte motstånd på pin kiv, utan vara den man vill vara.

Greenchili sa...

Ja jisses. Martyr, liten flicka, mamma-rollen... been there, done that. Det värsta är att man inte alltid lyckas märka det, förrän efteråt.

Ps. Läser alla inlägg, men kommenterar sällan för har man ingenting att tillägga kan man lika gärna vara tyst? Nånting sånt iallafall :) Ds.

Odjurets logg sa...

Jag tror aldrig att någon någonsin har fallit för någon för att dom står och diskar och gråter, eller för att dom tar på sig martyrrollen trots att ingen förstår. Det låter så fint det du och den stolte mannen har hittat. Har han något mellan öronen, och det tror jag verkligen, föll han för dig just därför att du inte är tyst utan gör det du vill. För att du säger ifrån när det inte passar. Så som du har beskrivit honom verkar det som du hittat rätt och det vore väl tusan annars. En kvinna med ord som du är inte värd något annat.

Jag har börjat blogga igen och länkar till dig för att dina ord värmer och väcker tankar. Hoppas att det är ok, annars får du säga ifrån.

Jenny sa...

Annaluna: Jag vet faen inte. Det borde finnas uppslagsböcker för sånt här, någon som har svaret.

La Linda: Jag vet. Och man faller så lätt in i mönster och blir en person man egentligen inte alls vill vara, bara för att man är så kär och det blir lättare då och...

Greenchili: Neeej! Prata, för tusan! Var inte tyst.

Odjuret: Klart det är okej. Ibland är Stolte mannen ett kukhuvud, men då säger jag till och ifrån, för att jag vågar och inte tänker bli en som jag inte vill vara och ibland är jag ett fitthuvud och då får jag skit för det. Som jag antar att det ska vara.

Kate sa...

Det där låter som mitt förhållande.
Eller jag menar så som det var men nu är det inte längre.
Lika bra det.
Går inte att vara två med lika stora viljor.