17 maj 2009

Den där om att leva på 3.5oo

Jag är skitrik. För första gången i mitt liv har jag egna pengar och mycket av dem. Och det är obehagligt, det är som om de inte är mina, jag vet inte vad jag ska göra av dem. Har lyxshoppat, betalt allt jag behövt betala, har sparat och har ändå över 1o.ooo kvar. Jag har varit fattig student så länge att jag inte vet hur det fungerar, nervösfingrar på mitt visakort och minns 2oo5.

Våren 2oo5 hade jag precis flyttat ihop med en av mina bästa kompisar som också var min pojkväns tvillingsyster. Vi bodde i en billig andra handstvåa i Årsta och stövlade genom snö som blev tö som blev sommar och hela den tiden levde vi på mitt csnlån, då hennes brunnit inne för att hon inte hade klarat alla sina kurser föregående år. 7ooo:- på två pers i månaden.

Vi gick och vände varor och köpte en gul lök som vi gjorde soppa på och cyklade ut till Ikea och tog gratis blyertspennor som vi använde på våra föreläsningar. Gick överallt, dit vi skulle. Återanvände tepåsarna och pratade om mat som vi längtade efter.

I juni det året fick hon hela terminens csn retroaktivt. Hon gick till Bolaget och köpte ett vin för 1oo:- som vi drack upp den kvällen tillsammans med mörk choklad från Ghana. Sen låg vi på hennes säng och salongsfnittrade till tonerna av Nina Simone.

Dagens musikklipp ogillar min pojkvän, jag älskar att de tar i så in åt helvete, utan att skämmas.

4 kommentarer:

Sara sa...

Jag tycker om dem. De påminner lite om CocoRosie.
Lägenheten påminner väldigt mycket om min första i Sthlm.

It´s all about me sa...

Minns när du bloggade om detta innan.

I´m, still there; tepåsarna används 3 ggr, jag köper ALDRIG påsar (bär hem i ryggsäck och fryspåsar, från affären 1.5 km bort och allt som är handlat är typ på erbjudande). Jävlar vad SKÖNT det kommer bli den dan jag får heltid, vilken skillnad!

Mari sa...

Men, hur mkt tjänar du egentligen? Och sen, har varit nyfiken jättelänge nu, vad är det egentligen för jobb du har?

Jenny sa...

Menade så klart inte att musikklippet ogillade min pojkvän utan tvärtom.

Tror att jag ser tillbaka på den där tiden med lite väl rosenskimmer.

Och vad jag jobbar med: utan att gå in för mycket på det kan jag säga att jag är sakkunnigt ansvarig på en avdelning där vi sysslar med arbetsmarknadspolitik.