10 maj 2009

Den där om att låten inte alls har med texten att göra

Stolte mannen står på balkongen och röker när jag sätter mig i soffan bredvid två bekanta. Öl i handen, säger ni har varit i Sydafrika va?

Vår 60-årsresa har stigit mig åt huvudet (vi åker till Egypten över nyår istället). Nu har vi bestämt oss för rutten Kapstaden - Windhoek och jag tar varje chans jag får. Det pratas hyrbil, körbil, lejon, hajar, berg och vin. En speciell grej har kommit fram när man börjar prata Sydafrika med folk som varit där, det liksom lockar fram det vildaste i dem, som om man skulle ha pratat förlossning. Alla berättar att det är det bästa landet de varit i. Och alla har en skräckhistoria att dela med sig.

Så medan Stolte mannen står på balkongen och röker får jag höra om en hajdykning där vågorna var så höga att båten välte och slog runt så att alla människor ombord hamnade i ett vithajsstim som ditlockats av att de de tidigare slängt i blodiga köttbitar.

Inga kommentarer: