05 oktober 2010

Den där om hur vi gör Island

Sitter med vita, tunna gardiner fördragna på hotellet. Stolte mannen står i duschen och jag borde packa ihop Island, borde packa ner och slänga böckerna jag läst ut, borde samla ihop minnena och lägga dem som små frön i väskan. Men äh, jag sitter hellre här.

Om man ska göra Island som vi gjort henne (Island är definitivt en kvinna) så kommer man till Island och låter tidsomställningen knulla till huvudet på en lite. Eller ganska mycket för en tjej_80, som har en bestämd mat och sovklocka och som måste sova vid tie, annars dör hon stora tröttdöden. Den här semestern ska vi förresten försöka ändra det, så jag orkar vara uppe till tolv, som innan jag började jobba.

Fast att man är tidsknullad i huvudet så tvingar man sig vara uppe och dricka öl på det underbart mysiga stället Hemmi Valdi, som ligger nära vårt underbart centrala hotell Hotell Klöpp (rekommenderas om man vill bo centralt).

Rekommenderar även att åka till turistmagneten the Blue Lagoon, där man badar i varma källor, i svavelvatten som man får len hud och svintohår av. När man vaknar morgon efter har man en lugg som står rätt upp och det krävs tre hårtvättningar innan man får bort svavlet. I the Blue Lagoon får man dricka öl om man vill (det ville vi), men det kan vara lite svårt att få privacy till att sätta på varandra.

Sen måstemåste man rida på en islandsponny, även om man är livrädd, som Stolte mannen. Han fick en snäll ponny som hette Leifúr som gosade med honom och när vi töltade i bergen så fnissade Stolte mannen så man hörde det över vinden som blåste genom märgen. Heter man Jenny och säger att man ridit sen man var sex år får man istället ponnyn Camilla som är envis som få. Ponnyn Camilla ville gå sist i ledet. Detta för att göra det här tricket: vägra tölta när de andra töltade, vilket ledde till att Jenny och Camilla kom långt efter de andra. När avståndet var rätt så log Camilla sitt ponnyleende och satte av i en skumpig djävla trav som var fasligt snabb. Dock härlig. Man fick tårar i ögonen och visste inte om det var av vinddraget eller av lycka. När man är så där lycklig så gör det inte så mycket att man inte hinner åka och titta på geysrar.

Ska man äta så ska man äta på the Fishmarket och beställa laxen. Det är det bästa jag ätit någonsin. Och då har jag ändå ätit ganska mycket i mitt liv. Det var ett helgon som satt ihop rätten och jag fattar att det inte bara ska smaka gott, det ska vara smart ihopsatt också. Vad man inte bör göra: äta hamburgare bara för att man är trött och hungrig. Testa fårhuvud. Äta torkad fisk.

Nu blåser det storm ute och jag ska vara flygnervös i några timmar till innan vi flyger till Boston. I nästa "hur vi gör..." får ni kanske en guide till New England.

14 kommentarer:

inte nu kanske sen sa...

åååååh vad fint!! ser fram emot mer resebloggande.

Colombialiv sa...

Hur fint som helst!

Och "Hotell Klöpp", det är ju hur roligt som helst, faktiskt.

Anonym sa...

Fantastiskt! Det är som att jag är där med er.

It´s all about me sa...

Åh, vilken underbar start på er luna de miel! Ser fram emot fortsättningen...

Ps. Jag blev magsjuk efter att jag hade SETT min låtsaspappa äta fårskalle i Bolivia. Eller ja, jag såg det knappt. Jag vände i dörren och stannade i bilen. Sedan blev jag magsjuk.

Haren sa...

Sa fint!

Anna sa...

Här i New England är det regnigt men det blir bättre i helgen. Min personliga åsikt efter 20 år här är att man kan strunta lite i Boston och kolla Maine, New Hampshire och Vermont istället. Ät superbillig hummer, pilgrimsmusslor wrapped in bacon doppade i varm lönnsirap och kolla på alla mysiga grejer.

Jenny sa...

Colombialiv: du anar inte hur mycket vi skrattade på Island åt allt som blev tokigt med språket. Och vår pilot hette Snorre!

Anna: alla tips sväljs hela! Boston kommer vi bara vara i två dagar, sen sex dagar New England.

Anna sa...

Tips kommer här: sikta på att köra mot Ogunquit, York och Kennebunkport i Maine. Hitta en slags vägkorvkiosk och beställ Lobster rolls. Ät minst 5 på raken.
Hitta sedan barer som säljer öl med Maine blueberry flavor. Supergott. Vimla runt i New Hampshire och Vermont. Ät färsk tonfisk som knappt är stekt. Prova också lokala ostron. Godast i världen alla kategorier.
Prova också Steamers.
Vill du ha mer?

Jenny sa...

Vi fick tips om Ogunquit redan innan, så dit ska vi idag. Kancamagus Highway - värt att köra? Vi funderar även på Martha's Vineyard, men tänker att det kanske bara är dyrt?

Alla dina tips har skrivits ner!

Anonym sa...

JA, det var jag som namnde det innan ocksa. Jag skulle rekommendera Route 1, so ar historisk mer an Kancamagus Highway. Mojligen sa ar det nara. Martha's Vineyard ar som du sager dyrt, men fint. Om ni har tid, sa ska ni absolute sikta pa Provincetown langst ute pa Cape Cod istallet for Martha's. Konstnars samhalle langst ute pa tippen pa the Cape. Seafood restaurants, gallerier, havet, havet, havet och naturen. Tar en stund att kora forstas. Kallas for P-Town och ar pa sommaren gay huvudstanden i nordost. Det finns billiga stugor att hyra sa har ars med strandkant. Fint aven pa hosten. Det liknar Skagen lite.

Jenny sa...

Ano: följer dina (era?) tips slaviskt!

Anna sa...

Haha. Det är jag hela tiden som skriver. Loggar inte alltid in när jag kommenterar. Om ni ska åka genom CT på vägen till NYC så får ni höra av er. Jag bor i West Hartford. Jag har ju lika många tips i nyc så klart.
Hejrå.

Tears and Pearls sa...

Men var ni inte och kollade in Gullfoss det stoooora vattenfallet, eller geysarna??

Jenny sa...

Anna: Aha! Nu är vi på Cape Kod, älskar det!

TaP: Hann tyvärr inte med det. Hade behövt en dag till...