06 december 2006

Den där om slutexamen

"Nämn en sak som förändrat din syn på mexikanska kvinnor under kursens gång."

"Innan jag kom till Mexiko trodde jag att mexikanska kvinnor stannade hemma vid spisen för att föda elva ungar samtidigt som deras make slog dem gula och blå. Självklart är det så. Som överallt i världen. Männen har de bästa jobben. De har möjligheter som kvinnor bara kan drömma om. Män blir serverade först, hjälper inte till i hemmen, kan svära och köra bil. Män får de bästa utbildningsplatserna och alla flickorna. Män kan ha "casa chicas"*. Som överallt i världen.

Men det är inte männen som den här kursen handlat om. Det är kvinnorna. Kvinnorna som ställt sig upp och frågat vad fan det är som händer. Kvinnorna som finns överallt och som kryper under skinnet på männen. De som kämpat sig in i politiken (Ibarra), de som målat och slagit Rivera på pungen (Kahlo), de som slagit sönder myten, i Hollywood, om den svaga mexikanska kvinnan (Felix och Hayek). Det är zapatistas och Soldaderas. Det är författarinnor, skådespelerskor, sångerskor och feminister. Det är mina vänner. Det är de som ställt sig upp och vägrat vara blåa och gula. Det är de som ställt sig upp och varit röda."

8 kommentarer:

S sa...

Tjatigt nu. Men du skriver helt otroligt. Damn vilken talang du har.

Å sa...

Sandra: I beg to differ!!! Så länge världen ser ut som den gör så är det vårt förbannade ansvar som kvinnor att vara röda, beundra de som är röda och absolut inte säga att det är tjatigt att någon beter sig därefter!
Jenny: You go girl!

trasselfia sa...

åh vilken vacker tavla

S sa...

Å - Jag menade att jag var tjatig på så sätt att jag hela tiden skriver att Jenny skriver så bra. Men jag kanske var otydlig.

Textens innehåll håller jag helt med om.

Anonym sa...

Amen. jag är visserligen själv vänster, men det där resonemanget om att vi kvinnor måste vara röda är ju bara tröttsamt naivt. Jag tror, för att ta ett exempel, att kvinnor som condoleeza rice och hillary clinton gör betydligt mer för jämlikheten i usa än vänsterbruttor sim sittter i nån källare på manhattan och bedriver undergroundverksamhet som nästan ingen bryr sig om.

Å sa...

Sandra: Sorry. Feministhjärtat gick igång lite för fort ;)

Jenny sa...

Trasselfia: Remedios Varo, en av mina nya, mexikanska, favoritmalare.

Nina: Jag menar inte röd som i vänster. Röd är en färg som jag använder ganska mycket när jag skriver, för mig star den för nagot bra och starkt. Jag haller helt med dig om att alla feminister inte behöver vara/är vänster.

Anonym sa...

åhå. då begriper jag.