08 november 2005

Den där om viva la France!

(Vet inte om det är la eller le, men jag gissade på la)

"Den franska regeringen beslutade på tisdagen att ge regionala myndigheter rätt att utfärda utegångsförbud för att hejda de urbana upplopp som drabbat Frankrike under tolv nätter.
Beslutet går ut på att använda den lag som tillkom 1955 under Algerietkriget. Lagen gör det möjligt att införa utegångsförbud där myndigheterna anser det nödvändigt.
Lagen har inte använts mer en gång sedan Algerietkriget. Det var i Nya Kaledonien i Stilla havet i samband med oroligheter där på 1980-talet." -DN.se

Det är så häftigt. Inte att det är upplopp i Frankrike, utan att jag förstår varför, hur, när, efter att ha läst förra kursen i statsvetenskap ( "Svensk och jämförande politik") där vi bland annat läste om Frankrikes moderna politiska historia. Jag kan analysera och se varför något sådant händer i just Frankrike.

Och det tycker jag är häftigt. Jag har definitivt valt rätt. I love politik!

4 kommentarer:

Anonym sa...

fan va kul att du känner så! :)
jag känner precis likadant. wohoo! heja PSV. eller nåt.

Anonym sa...

det är la france :)

Anonym sa...

nä, jag vet inte alls vem husmusen är! förutom en grym inredningsbloggare, förstås. kan du fixa autograf?

Jenny sa...

K: Ja, heja, heja!!!

Anonymous: Tack, tack!

Linda: Det är hemligt, hemligt!