20 oktober 2006

Den där om att vara en vildkanin

"Vilket djur skulle du vara om du var ett?" alternativt "vilket djur skulle du vilja vara?".

Jag vet inte om jag gillar de där frågorna eller inte. Ganska mycket kan sägas, tolkas, vridas ur det djur man väljer. I ett par år nu har jag varit en vildkanin (valt av expojkvännenssystersdåvarandepojkvän och därefter bekräftats av diverse folk) men velat vara en koala (som inte är någon björn, något som australienaren här envist påpekar). Jag hade liksom inte haft något emot att sitta och sova i ett träd hela dagarna, knarka eucalyptusblad och vara söt.

Men vad är en vildkanin egentligen? (Hade precis den här diskussionen med en amerikan här, han tycker att jag mer är som en pingvin.) Den har säkert rabies, är smutsig som faen och knullar som... en kanin.

Jag är kass på att tolka mig själv, men jag har ganska klart för mig vad jag vill. Om jag hade varit en stad hade jag velat vara Tokyo alternativt Rio.

Om jag hade varit en maträtt hade jag velat vara salsa (det vi i Sverige kallar salsa).
Färg - röd.
Frukt eller grönsak - lime alternativt körsbär, beroende på humör. Hade jag varit en lime hade jag i och för sig varit allergisk mot mig själv.
Kroppsdel - en nacke alternativt benet under halsen, på en kvinna.
En sång - Tyrone med Erykah Badu.

Amen hej, vem är du?

10 kommentarer:

soulkatt sa...

Lejon.
Köpenhamn.
Halloncheesecake.
Röd.
Kiwi.
Hals.
Feeling Good - Nina Simone.

Anonym sa...

Fyfaan för att vara i Mexiko och inte kunna äta lime.

Det är ju som syre där i Mayaland.

eff sa...

Tyrone fast med My Morning Jacket kanske. Till viss del i alla fall.

Anonym sa...

jag är
jag vet inte

det var aldrig någon som sa att jag var ett djur

det var den där killen

med tatueringar över hela kroppen
han med flickvän
han sa något
men jag minns inte riktigt
för vodka och vatten
gör att man lätt tappar minnet
och sinnet

Anonym sa...

Jag matade en vildkanin idag med ett äpple...

Karin sa...

Om jag hade varit en stad: Hej jag har aldrig varit utanför norden, men jag tror jag skulle varit Vaasa
Om jag hade varit en maträtt: Hm, något krispigt och fräscht, typ en paj med med vattenkastanjer och stjälkselleri, tror det är krispigt och ljust grönt.
Färg - Kornblå
Frukt eller grönsak - Grön vindruva
Kroppsdel - fin skäggstubb på hans haka
En sång - Samson - Regina Spektor

trasselfia sa...

fiskmås. och ja, jag vet att det är förutsägbart blabla.
men jag vet inte.
det bara är så.
tänk att kunna ägna sina dagar åt att flyga över havet...

London. För att den är allt.

Maträtt... Hm. Pass.

Färg; grön

kiwi - för att den är lite sur, inte särskilt trevlig, men man måste ändå gilla den på något sätt

kroppsdel; alltså, ja jenny, nyckelben är det vackraste som finns.

Jenny sa...

Faen. Jag ska aldrig göra sa här igen, för när alla kommer med sina bra svar sa angrar jag mina och blir avundsjuk pa era.

A.nonym: Jag vet. Jag äter det ända, i sma mängder verkar det funka, har bara haft allvarligare reaktioner tva ganger, en av dessa sket jag i det och kippade som en fisk, den andra sprang folk med mig till doktorn här och jag fick en spruta som höll mig hög resten av dagen.

Eff: Självklart. Aldrig att nagon är nagot till 100 %. Inte jag i alla fall.

Lina: Vodka och vatten?!? Har jag nog aldrig blandat.

Trasselfia: Fiskmas är inte alls fötursägbart. Det är fint. Och glatt. Och barndomsminne. Och nyckelben - tack, ibland, här borta, tappar jag mina ord och min svenska.

Jenny sa...

Trasselfia: Och sang?

trasselfia sa...

och sång; lua med bright eyes.
ibland undrar jag om jag har träffat conor oberst i ett tidigare liv.