18 april 2012

Den där om elva frågor till

Jag är en sån där som älskar enkäter/svara på frågor. Som blir avundsjuk när Stolte mannen får hem något att fylla i, eller som kastar mig över de där utvärderingsblanketterna man fick i universitetet efter varje kurs/av resebolagen när man är på charter. å här kommer elva frågor till, men jag hoppar över att skicka vidare den här gången.

1: Om du var tvungen att byta förnamn, vilket skulle du ta och varför?
Jag borde ju byta till ett förnamn som jag tycker är dödssnyggt, kanske ett som jag funderade på om Fimpen skulle heta. Men när jag tänker på att jag skulle byta förnamn till Lovis, Betty eller Doris så blir det bara konstigt, det känns liksom inte som om det är mig det handlar om. Folk skulle antagligen tycka att jag var lite konstig om jag bytte namn.

Så då tänker jag att jag kanske skulle byta för att göra ett politiskt ställningstagande, och det känns mer naturligt. Byta till ett namn för att försöka slå sönder det faktum att folk på arbetsmarknaden blir automatiskt bortplockade redan innan anställningsintervju för att de anses ha fel namn. Så jag skulle då byta till Elif/Nour/Parin/liknande.

2: Du får ge ditt tonårsjag ett tips, vad skulle du säga?
Det blir bättre, håll ut. Du kommer flytta härifrån och du kommer att bli så jävla fantastiskt lycklig.

3: Om du inte jobbade med det du gör idag, vilket yrke skulle du kunna tänka dig då?
Det här har jag svarat på en gång redan (även om frågan då handlade om drömjobb): Jag har två drömjobb och jobbar inte i närheten av något av dem. Jag skulle vilja jobba inom något med religion. Kan tänka mig allt från religionslärare till analytiker inom politisk religion. Drömjobb nummer två är att någon stoppar sparvar och praliner i min mun medan jag sitter och skriverskriverskriver på en veranda någonstans i södra Italien.

4: Favoritcitat?
It's better to be a lion for one day than a sheep all your life.

5: Om positionen "kung" (i Sverige alltså) valdes av folket, vem skulle du nominera och varför?
Om jag tänker att kungen skulle ha samma uppgift som den har i dag, alltså ingen politisk, utan mest åker runt och representerar Sverige, så skulle jag vilja ha någon som visar det Sverige som jag vill visa upp. Alltså ett mångkulturellt, välkomnande land som även är glatt. Så varför inte ta en homosexuell man med brytning? Mark Levengood.

6: Du får välja ett bakverk som symboliserar dig, vilket väljer du?
Gud vad jag blev sugen på bakelser nu! Jag tror faktiskt att jag skulle vara en sån där groda. Eller en slarvigt gjort biskvi.

7: Har du någon paradmaträtt du gärna lagar?
Jag lagar aldrig mat. Eller okej, jag har börjat göra mat på måndagar, eftersom vi har infört köttfria måndagar och jag tycker att det är roligare än Stolte mannen. Och när jag väl lagar mat så tycker jag om att göra nya grejer varje gång, sammasamma är lite tråkigt, så jag har ingen direkt parad, ingen jag gör varje gång.

8: Öppna upp Spotify (eller liknande valfri musikapp) och gå till din vanligaste spellista. Välj Shuffle (eller random) och tryck på nästa låt, gör detta tre gånger. Vilka 3 låtar dök upp?
Den som jag lyssnar på mest just nu är egentligen inte någon lista med musik jag gillar, utan det är min springlista. Där får jag upp:
The Mary Onettes - Lost
Florence + The Machine - Shake it out och
The Hives - Go right ahead.

9: Har du något guilty pleasure?
Delicatobitar, Unga mödrar på femman och sova på eftermiddagen.

10: Om du beställer pizza, vilken tar du?
Jag gillar inte pizza alls, så jag säger kebab.

11: Länka till receptet på en god efterrätt (tack på förhand).
Jag brukar göra semifreddo eller hemgjord glass. Nästa vecka ska jag ha middag för några av mina bästa vänner. Tillsammans är de allergiska mot nästan allt (tex ägg, mjölk, vete), det kommer att bli ett jävla aber att hitta efterrätt till alla.

3 kommentarer:

bubbelbubbel sa...

Gör den här! http://www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=15460

Malin Hu sa...

Gör granita (eller granité, beror på vilket språk man använder :) ) när allergiska vännerna kommer! Fritt från mjölkprotein- ägg och vete, och sjukt gott. Går dessutom att välja smaksättning lite hur som helst, så det går alltid att hitta något som alla kan äta.

Till exempel den här:
http://www.alltommat.se/recept/Smultron-i-limoncello-med-citrongranite-och-mandelkakor-17999

Hittade inte några länkar till de recept jag brukar använda, har dom hemma i min receptpärm, så receptet ovan är oprövat av mig.

Jenny sa...

Bubbel: Är både ägg och mandel i. Funkar tyvärr inte.

Kollar upp det andra förslaget!