08 november 2006

Den där om att önska

Vad jag vill ha i julklapp. Tack.:

En flygbiljett tillbaka till Mexico City. Tack.
Allting som är trevligt är bra för magen : Tänkt och sagt i Mumindalen av Jansson. Tack.
Lugn och ro och en snäll mage. Tack.
Alltalltallt av Gavalda. Tack.
Orkaner och vind och inte stå still. Tack.
Tärningsspelaren av Rhinehart, för nu har för många sagt att den är bra. Tack.
Kartor för vilsna älskande av Nadeem, mest för att omslaget är så vackert. Tack.
En varm hand som stryker över mitt har. Tack.
Como Agua Para Chocolate av Esquivel. Tack.
En kropp av koppar, en själ av galaxer och ett hjärta av silver. Tack.
Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Olsson, mest för att titeln är så vacker. Tack.
Konsten att kunna tänka rakt och rent och ljust och uppåt. Tack.
Remedios Varo: Unexpected Journeys av Kaplan. Tack.
Starka känslor, som pyr och pyser och flammar och yr. Tack.
Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket av Ardelius. Och än en gång föll jag för titeln. Tack.
Smek och skedning och varmblås i nacke och krypa under täcken och kittlas och skratt. Tack.
Män som hatar kvinnor av Larsson. Fast att jag vet att jag inte gillar deckare särskilt mycket.
Vänner och kramar och skvaller och skrev jag kramar? Tack.
Tusen ganger starkare av Herrström.
Och en mixer. Tack!

(Och bilden har inget med texten att göra. Bara en bild från stranden. För att jag gillar den. Bilden. Och stranden.)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ett oerhört bra val att önska sig "Jag behöver dig mer än jag älskar dig...". Titeln håller vad den lovar!

Jenny sa...

Okej, da är den med pa listan!

Anonym sa...

Jag alskade tarningspelaren, fast jag behover nog lasa den igen! Nar kommer du hem fran Mexico!?

Anonym sa...

Hej,
Förlåt, jag är ny här på din blogg, men missförstod jag eller är du i nån annan del av världen än Mexiko just nu?
/Erik G

Chris sa...

en kropp av koppar. kaffekoppar? jag kan berätta hur det känns, i så fall. men låt fö faen bli mexico mer nu.

Anonym sa...

män som hatar kvinnor är riktigt bra, trots att den är i den tråkiga kategorin deckare. como agua para chocolate är också toppen, den kan du få av mig.

egoistiska egon sa...

tärningsspelaren är så ball! ett måste att läsa.

Jenny sa...

Karoliina: Kommer till Sverige den 4/1, aker da hem till föräldrarna för att klappa kattungar och mamma, sen aker jag tillbaka till min universitetsstad för att plugga "klart".

Erik G: Hej och välkommen! Jag är i Mexiko just nu. Cirka tva manader till.

Christina: Kaffekoppar? Det skulle vara nagot! I sant där farmorsblommigt mönster.

Anonym: Vi ska tydligen se filmen i skolan nästa vecka. Jag hatar att se filmer innan jag läst boken.

Egoegon: Nu maste jag ju läsa den!