29 oktober 2012

Den där om mina favoritböcker

Skoja min doja en sån svår fråga! Fast ändå lätt, eftersom jag har svarat på den här cirka tre miljoner gånger. För mig är det konstigt att att kolla på topplistan över lästa böcker. Ta nu, till exempel, går jag in på bokus.se så ligger följande två böcker i topp på försäljningslistan:
E L James - Femtio nyanser av mörker
E L James - Femtio nyanser av honom.

Nu har jag i och för sig inte läst skiten, men jag kallar det skit ändå. Tänk om alla dessa människor som köper det här istället hade köpt något som var bra på riktigt. Och ja, de här böckerna är väl kul som omväxling, men läser folk dem som omväxling eller som enda böckerna de läser på hela året?

För övrigt är jag en hej, gör precis som du vill så länge du inte skadar någon-människa.

Mina favoritböcker var det ja. Topp tio (utan en sån där ordning):

1.) Cormac McCarthy - The Road
2.) Harper Lee - To Kill a Mockingbird
3.) Audrey Niffenegger - The Time Traveler's Wife
4.) Jonathan Safran Foer - Extremely loud & incredibly close
5.) Per Anders Fogelström - Mina drömmars stad-serien
6.) James Frey - Bright Shiny Morning
7.) Yann Martel - Life of Pi
8.) Khaled Hosseinis böcker
9.) Chimamanda Ngozi Adichies böcker
10.) Anna Gavalda - Tillsammans är man mindre ensam
10.) Louis De Bernières - Captain Corellis Mandolin
10.) Gellert Tamas - Lasermannen
10.) Emily Brontë - Wuthering heights

1 kommentar:

Emma sa...

Bestämt mig för att helt och hållet skippa 50 Shades of Grey, när folk som helst bara tittar på dokusåpor hittar en bok och säger att den är helt fantastisk blir jag skeptisk (och nu blir säkert någon kränkt också). Åh förresten, älskade The Time Traveler's Wife och Half of a Yellow Sun!