25 januari 2009

Den där om att vi helst ska komma överens där nere med

Mamma och jag telefonbråkar över en resa till Sydafrika vi antagligen ska göra nästa nyårsafton, när hon fyller sexti. Hon envisas med att vi måste mellanlanda i Frankfurt för det gjorde pappas kolleger när de reste ner! fast att det är billigare och smidigare att mellanlanda i Amsterdam.

Mamma, säger jag, varför vill ni tvunget mellanlanda i Frankfurt, där ni efter det måste mellanlanda i Johannesburg för att komma till Kapstaden?

Men hon kan inte svara på det. Bara att någon på pappas jobb gjorde så. Okej, säger jag, jag går online nu och kollar. Se här! En resa med EN mellanlandning i Amsterdam tretusen kronor billigare än om vi mellanlandar i Frankfurt OCH Johannesburg.

Så hon släpper tryggheten och säger okej. Jag får kolla upp lite, jag får vara den vuxna, den som vet mest. Även om hon nog kommer välja Frankfurt i slutändan ändå.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här resonemanget känns verkligen igen. Det där är så typiskt föräldrar! =)