20 augusti 2006

Den där om Xochimilco

Igår var vi på ett ställe som heter Xochimilco. I min guidebok står det så fint att

"Xochimilco ses som Mexikos Venedig med hundratals kilometer kanaler längs samhället och mellan odlingsåkrarna (chinanpas) som förr var flytande öar, men som efter vattenreglering på 1950- och 1960-talet har lagt sig på botten av det som en gång var den stora sjön Texcoco runt Tenochtitlán. I Xochimilco har länge bedrivits odling och Tlalpan var huvudkanalen in till centrala Mexiko en bit in på 1900-talet. Numera är Tlalpan huvudgatan söderut från Zocalo med tunelbanelinje i mittstråket. Xochimilco är ett populärt turistmål. Det är vanligt att göra familjeutflykter där man färdas fram på kanalerna på så kallade trajineras där mariachis spelar musik och det serveras mat. Xochimilco är upptaget på Unescos världsarvlista."

Eftersom vi är utbytesstudenter från ungefär tolv olika länder åkte vi dit och blev fulla som faen.

3 kommentarer:

Felicitas sa...

Den där om att hon hittade prickarna?! =)

Jenny sa...

Nja, jag kor kopiering just nu, tar tid och ar jobbigt, men jag tror att det ar sa det far bli.

Felicitas sa...

Ojoj.. Duktigt jobbat med kopieringen.. Tyvärr kommer jag ju inte ihåg tangent-kombinationen, men efter ett tag lyckades jag hitta ¨ (prickar), dock inte å...

Prickarna är någonstans till höger tror jag (beroende på ditt tangentbord). Man skriver "prickarna" först (typ Ctrl, Shift eller AltGr) och sen a respektive o.. Well, du fattar nog och får prova dig fram! ;) Lycka till!