30 januari 2010

Den där om att göra som DN på stan

Mina största matupplevelser i Stockholm, utan någon som helst ordning:

Ett.) Köttbullar på Pelikan, "Pelikans köttbullar med gräddsås, saltgurka, och rårörda lingon" 168 spänn. Äts med fördel på vintern. Och Pelikan hittar ni på Blekingegatan 40.

Två.) Jordgubbspajen på la Cucaracha "Pai de frutilla con helado de vainilla". 68 kronor. La Cucaracha ligger på Bondegatan 2.

Tre.) Fläsklägget på Östgötakällaren. "Ugnstekt fläsklägg med surkål & knödel". 154 kronor, en måltid som räcker till en mindre familj. Östgötakällaren ligger på Östgötagatan 41.

Fyra.) De köttfärsfyllda pepparbladsrullarna (förrätt) på Nem Nem Quan. Så goda att jag tvingade Stolte mannen att försöka göra likadana hemma. Nem Nem Quan ligger på Åsögatan 90 och är en vietnamesisk restaurang.

Fem.) Mexikanska flautas (förrätt) på Peppar som är det enda stället utanför Söder som jag skriver om här. Godare än i Mexiko. Peppar är ett skitroligt ställe och ligger på Torsgatan 34.

Sex.) Brunchen på Kvarnen. Kvarnen är världens djävla sunkhak, som jag varit på för många gånger när alla andra ställen stängt. Deras brunch är dock så förbannat god att man måste göra the walk of shame och gå dit dagen efter också. Deras helgbrunch kostar 195 kronor.

Sju.) Ölsortimentet samt den underbara manliga servitören på Fräcka halvpannan bar och kök. Fräcka halvpannan ligger på Bondegatan 57.

Åtta.) Drinkarna på Vampire Lounge som innehåller en väldig massa olika goda saker. Vampire Lounge ligger på samma ställe som Östgötakällaren.

Nie.) Ljungrens. Allt på Ljunggrens, men måste man välja så ska man ta Spicy tuna-shushin för 159 spänn. Ljunggrens ligger på Götgatan 36.

Tie.) Sushin på Akki, som är den bästa sushin i Stockholm. Akki är ungefär lika stort som en skokartong och ligger på Folkungagatan 45.

3 kommentarer:

Erika sa...

Men åh! Bra bra tips för en blivande huvudstadsbo! Mer mer :)

It could be worse... sa...

Jag börjar tro att jag är du, att du är jag. Jag håller med om allt på din matlista men lägger till färska vårrullar på Nem Nem och brödet som man får innan maten på Peppar. Man ba "men det är ju OST i brödet!!!" *lycka*

Åh så gott. Nu måste jag äta.

Jenny sa...

Erika: Mer? Får komma på ett nytt tema!

Debbie: brödet på Peppar? Minns det inte alls. Jag tror jag var för inställd på de djävla flöjterna.