06 januari 2010

Den där om att 2oo2 tydligen inte var ett bra år

Nej, det går bara inte, jag kan inte göra en lista med oo-talets bästa låtar och inte göra en med böcker. Bästa böckerna från oo-talet som jag läst. Och oj, vad mycket böcker det finns som jag inte läst (vet att jag kommer älska till exempel Persepolis av Marjane Satrapi), men de har jag ju inte läst så då kan de inte vara med på listan.

Ingen ordning alls, bäst under 2ooo-2oo9:

Ett.) Cormac McCarthy - The road (2006)

Två.) Audrey Niffenegger - The time traveler's wife (2003)

Tre.) Yann Martel - Life of Pi (2001)

Fyra.) Khaled Hosseini - A Thousand splendid suns (2007)

Fem.) Chimamanda Ngozi Adichie - Half of a yellow sun (2006)

Sex.) Anna Gavalda - Ensemble, c'est tout (2004)

Sju.) Katarina Wennstam - Flickan och skulden (2004)

Åtta.) Sigge Eklund - Det är 1988 och har precis börjat snöa (2005)

Nie.) Tamas Gellert - Lasermannen (2003)


Tie.) Jonathan Safran Foer - Extremely Loud and Incredibly Close (2005)

Elva.) Pernilla - En fattig mans hem tar bara fem minuter att riva (2007)

Tolv.) John Ajvide Lindqvist - Människohamn (2008) - minus de sista hundra sidorna.

3 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Köpte bland annat The Road (börjat läsa) och Life of Pi nu i London, läääängtar efter att läsa. Och nr 2 har jag ju i bokhyllan.

Tror du verkligen skulle gilla Tamas nya "De apatiska".

Jenny sa...

Hann du läsa klart den? Den står min köplista (när den kommer som pocket).

egoistiska egon sa...

Hann läsa! Inga som helst problem. Sträckläste de sista 300 sidorna, helt sicko.