21 oktober 2005

Den där om att de äter hundar i Korea


På vår skola har de något som heter Culure Medley för utbytesstudenterna. Detta innebär att de olika länderna ska laga mat från sitt land, så om till exempel Sverige skulle gjort svensk mat hade vi gjort Mamma Scans köttbullar, pulvermos och lingonsylt med brunsås.

Jag skulle vara lekledare för koreanerna. I Korea äter de hundar och katter, skojade jag om. Glöm att de ska få komma hem till mig. Då kanske de smugglar med sig en liten kisse Khan under armen och jag bara "Khan, din buse, var är du? Har du gömt dig i bokhyllan?" Men nej, det är koreanerna som gömt honom i soppan. Och så kommer jag sitta och smaska i mig min egen lille kisse.

Men sen sökte jag på altavista.se "+korea +mat +hund" och så fick jag se världens läskigaste bilder på att det var sant. Så då var det inte skoj längre. För "i Korea har katten en dålig ställning. Koreaner ser traditionellt inte katter som husdjur, istället tror koreaner på grund av skrock och fördomar att katter är onda och sprider smitta och löss."

Och jag har alltid sagt att jag tycker att det är helt ok om de vill käka hundar och vi ska inte vara fördomsfulla för vi äter fan ko. Men min lille Khan...

Så nu har jag Nicauragua istället.

Men inte på grund utav den där kattgrejen. Det var koreanerna som dumpade mig.

Men Nicauragua blir nog bra. Där äter de bara salmonellasmittad kyckling och knark.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men fy! Jag sökte oxå på orden. Äckligt.

Jenny sa...

Sofia: I know. Var du inne på http://www.animalprotection.se/?