20 oktober 2005

Den där om Lena


Jag är nästan lite kär i Lena Sundström.

"Men kvinnor kan inte. Kvinnor har haft flera tusen år på sig men de klarar inte detta enkla.
Att bestämma sig för ett namn som betecknar det kvinnliga könet, ett namn som de kan ge till sina döttrar, när döttrarna är små.
Pojkar får en snopp redan vid födseln, flickor får ingenting. Det är ordet som både Gud och hela Sverige glömde. Jag glömde det också. Eller glömde och glömde, jag kunde inte bestämma mig för vad jag skulle säga till min dotter. Kissen lät kattfoder, och muttan för porrigt. Murvan lät hårigt, och pärlan för pretentiöst.
Så jag frågade mina medvetna kvinnliga vänner och tänkte att de nog visste vad man skulle säga.
De medvetna väninnorna visste inte. En del rodnade. "

5 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår dig.

Anonym sa...

Ja det är för jäkligt att det inte finns något bra namn för fittan (våt sommaräng), har vi ju pratat om flera gånger.

Men har du läst andra sidan alex nu, med tanke på din line på bloggen? För övrigt lite Unni-tema på din blogg...shit skulle verkligen vilja läsa en unni-bok nu, så jäkla grym, kanske ska beställa en på nätet. Puss

Anonym sa...

jag gillar snippa. namnet alltså. snopp och snippa, och jag skiter i tjafset om att vi ska ha ett eget namn, som inte influerats av snopp. snippa låter bra, punkt!

Anonym sa...

underliv är också okej, men inte på småtjejer.

Jenny sa...

Elba: Japp, läste den i juni, och den har fastnat på något konstigt sätt, även om jag inte tyckte den var toppenbra.

Linda: När jag var au-pair i London så fick lillflickan (två år) vattkopper. Där nere (alltså det kom utslag där först, utan att vi visste vad det var). Och så skulle jag säga det till mamman. Jag bara "hhmmmm... du... X har fått... utslag. Hmmm... där nere". Så jag tror att jag använder "där nere" ganska mycket. Tyvärr.