20 april 2006

Den där om "What to bring"

What to bring:

  • Two sets of dress up clothes. There are many discos that have a dress code. A coat and a tie for men are necessary.
  • Four pair of pants.
  • Underclothes for two weeks.
  • Light robe, slippers or thongs for home or beach.
  • Pajamas
  • Audio cassettes of your favorite music.
  • A journal for writing down your thoughts.
  • A small calender.
  • A snapshot of your family will interest your Mexican friends.

What not to bring:

  • More than 50 books or magazines.
  • More than 20 records or cassettes.
  • More than one pair of skis.
  • More than one set of fishing tackle.
  • Drugs (sush as maihuana, opium, heroin, morphine, cocaine, cannabis, amphetamines, LSD)
  • Firearms
  • Knives
  • Meat
  • Trees
  • Most animals and birds (dead or alive)

Dessa listor gör ju att jag får lite funderingar.

Går alla män ut på disco med slips eller fluga? Måste man hångla med män som har detta på sig, eller kan man snällt be dem ta av sig flugan innan man hånglar? Vad händer om jag tar med mig underkläder för 16 dagar? Kommer jag bli stannad i tullen och måste välja bort två av mina trosor, som icke får föras in i landet? Vem bär sina thongs hemma? "For your pleasure only"?

Droger. Vem för in droger i Mexiko? "Nej, fan, jag ska till Mexiko, mitt förråd kommer att ta slut, bäst att ta med sig!"

Vem skulle ens kunna komma på tanken att ta med sig Audio cassettes med något annat än sin favoritmusik? Varför ta med någon annans favoritmusik? Och om jag träffar en mexikan innan jag åker som ber mig ta med en kassett med Gyllene Tider, bör jag då icke ta med denna, då det inte är min favoritmusik?

Tänk om mina mexikanska vänner don't give a rats arsle om mina släktingar/familj/vänner här i Sverige? Måste jag visa dem bilder ändå? Och om jag vill ta med bilder på alla mina pojkvänner, får jag inte detta, eller?

Har den mexikanska gränspolisen någonsin varit med om att någon försökt ta med sig 52 böcker in i landet? Räknar de böckerna? Skulle det vara mycket märkligt om jag kom med 53 böcker, men ingen fiskeutrustning eller skidor? Vad tror de ska hända om jag tar med för många cassettes? Att min musik ska ta över hela Mexiko, så att de inte får ha kvar sin egna, djupt dyrkade musik? Att jag ska ta med 36 blandkassetter med Kent och sen spela denna musik för mexikanarna, medan de sover, så att varje människa helt plötsligt kommer gå och nynna på "Mannen i den vita hatten"?

Och träden - varför får man inte ta med sig ett träd? Björken jag har utanför mitt fönster i Växjö skulle passa så himla bra i den tropiska hettan där borta! För att inte tala om alla döda djur jag tänkte ta med mig.

Alla mina planer går om intet!

6 kommentarer:

Kristoffer sa...

Jag hörde en gång en liveinspelad Roxette-låt från en spelning i Sydamerika. Det var sjukt många i publiken. typ 100 000. Alla kunde låten. Det var galet. Tänkte att det kanske skulle var fint om hela Mexico nynnade på den "vita hatten". Mycket finare än om de fortfarande nynnar Gessle. Kanske naivt att tro att de fortfarande nynnar Gessle såhär tio-tjugo år senare, men man vet ju aldrig.

Jenny sa...

Man ska aldrig säga eller skriva "alla". Tänk om det var en som inte kunde? Bara 99 999 som sjöng med? Det är missledande fakta. Och jag ser det som mitt livs uppdrag - att få hela Mexiko att sjunga med i en Kentlåt. Om det så ska ta hela mitt liv!

Lena sa...

Hey, det är ju tusentals människor som tar med sig droger till Mexico. Fast de tenderar förstås att komma söder ifrån... Men den sydamerikanska heroin/opiat produktionen är fortfarande pytteliten och begränsad till Colombia. Europa däremto svämmar ju över av lågprisheroin från Afghanistan, så du sparar nog en hel del på att ta med dig dina egna opiater till Mexico. Om det får plats efter att du packat ned max ett par skidor och 14 trosor vill säga.

Anonym sa...

Lämna aldrig Sverige utan ett dött djur i resväskan eller innanför västen! Personligen rekomenderar jag ett djur från familjen gnagare. Rakt av skulle jag välja Järven, mycket uppskatad som just död.

jimmyroq sa...

Nu får du komma hem till bloggen igen. Vi saknar dig.

Jenny sa...

Wettergren: Sedär, man lär sig nya saker varje dag!

Anna: Haha! Ett stycke järv står nu på packlistan!

Jimmy: I'm back, darling!