18 juli 2011

Den där om allt som går sönder

Han står i köket och skriker in till mig i vardagsrummet. JÄVLA SKIIIIITTTT! Jag springer ut till honom och ser vattnet trilla ut ur diskmaskinen. Det är ingen fors eller lite droppande, utan det trillar. Trill, trill.

Det här med att köpa lägenhet alltså. Jag visste att det skulle bli dyrt och att saker skulle behöva bli lagade, men det här känns som filmen Drömkåken. Hittills har vår toalettstol, vårt handfat i badrummet, vår tvättmaskin och vår diskmaskin gått sönder. På fem månader. Toalettstolen och tvättfatet har vi lyckats laga, men i tvättmaskinen ligger en kudde instängd i vatten och i diskmaskinen ligger lite vatten på botten och surar. Sur, sur.

Och det är så dyrt. Vi har inte råd. Jag har knappt råd att bo. Vi köpte när det var dyrt. Efter hyra och avbetalningar och ränta och andra räkningar hamnar jag på summor som jag känner igen från när jag var student. Så vi står där med trasiga saker och har inte råd att laga och jag undrar om vi verkligen gjorde rätt.

5 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Klart ni gjorde rätt. Men det är tufft ibland. Nu är det tufft. Kram!

Jenny sa...

Ja, jag vet. Hela den här köpa lägenhetsgrejen var ju egentligen för att vi ska kunna köpa vårt hus på landet om X antal år. Men måste allt gå sönder för det?

Underlandet sa...

Det var rätt, men det är precis som Egon säger. Men hall ut! Det kan bara bli bättre!

MW sa...

Man behöver inte köpa nya grejer - kolla blocket! Många fina fynd kan man göra där när det gäller vitvaror och porslin. Men vis av erfarenhet (jobbar inom fastighetsbranschen) så kostar lägenheter/hus en del pengar i underhåll. Och speciellt trist är det när allt som kan gå sönder går sönder. Samtidigt.

Jenny sa...

MW: Tänkte kolla On/Off eftersom det inte går så bra där och det är rea, men sen kom vi på att vi hellre vill ha pengarna till semester, så det får bli till hösten.