18 september 2010

Den där om plan b

Åh, oh, och jag sitter inne på Stockholms bostadskös hemsida och suckar. Lägger en intresseanmälan på en nyproduktion och ja, jag har redan flyttat in. Tänker att vi måste köpa ett nattduksbord till, ett på min sida, att det nog kommer att få plats bredvid garderoben. Blir sur för att det inte finns någon innergård som våra katter (som vi ska köpa) Stina och Svante inte kan springa runt på.

Jag är redan där. Det är inte min dröm. Det är inte mitt drömboende, men det är en plan, ett alternativ.

3 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Jag är uppriktigt ledsen över den här jävla nya lagen om 15% i handpenning. Om vi, som är två medelinkomsttagare, inte ens klarar av att leva upp till det, hur ska då alla som har det "sämre" klara av att få sig en bostad när alla hyresrätter bara försvinner?

Colombialiv sa...

Jag vet! Jag tänker att det de vill, på lång sikt, är att avreglera hela hyresmarknaden, sälja ut hela allmännyttan och bara ha privat uthyrning. Som det funkar här.

De allra rikaste kan köpa en 3-4 lägenheter extra som de hyr ut och lever på hyran de får in.

Jenny sa...

Precis. Vi skulle lätt kunna betala en hyra på 10.000:- i månaden, men det finns inte en chans i helvetet att vi har råd att köpa en lägenhet. Spara skulle man väl kunna göra, men hur många år måste man inte göra det i så fall?