12 september 2010

Den där om vår lägenhet

Djävla helvetes helvetesskit. Fick veta i helgen att vi bara får bo kvar här fram till april. Så djävla, djävla trött på att flytta. Har inte råd att köpa lägenhet. I Stockholm. Får inte någon lägenhet att hyra längre tid. Och han håller mig i handen på Ringvägen och jag frågar igen om han vill göra barn på smekmånaden och han trycker min hand. Säger att samma problem finns kvar som tidigare: vi har ingen lägenhet att stoppa barnet i. Vi kanske måste pendla tio mil och bo ute i hans föräldrars sommarstuga i april. Och det är helvetesskit.

Så jag sätter mig och tittar på hyrlägenheter som egentligen inte finns för oss som bara stått fyra år i bostadskö. Drömmer om en två i Aspudden med hyra på elvatusen som man får hyra om man tjänar minst trettitusen i månaden. Och stått i bostadskö i tjugi år. Sen ger jag upp, dammsuger golvet och visar er hur tjusigt vi har det i vår lilla etta.

Här står vår nya, jättestora fåtölj. Vi kan inte öppna balkongdörren riktigt, men det gör inte så mycket, för den är himla tjusig, vår fåtölj. (Obs: bry er inte om alla sladdar, okej?)

Vi (jag) har hängt min brudklänning över soffan. Den får liksom inte plats någon annanstans. När vi flyttar in i den där perfekta lägenheten kommer den hänga i vår walk in closet. Så klart.

6 kommentarer:

Colombialiv sa...

Å vad jobbigt! Vilken ångest det verkar vara det där med bostad i Stockholm! Men är det helt omöjligt att köpa, ens i utkanten?

Colombialiv sa...

PS vad fint ni bor!

Jenny sa...

Mja, man "får" ju inte låna hela summan till bostad, så även om vi skulle köpa en billig lägenhet så skulle vi behöva lägga en viss summa, som vi inte har eller hinner spara ihop. Och jag vet inte om det är någon vidare investering att köpa en lägenhet i utkanten, kan vara svårt att sälja för högre summa sen. Fast det beror i och för sig vilken utkant man pratar om.

Håller tummarna för hyreslägenhet.

Petnoga sa...

http://fixakontraktet.se

It´s all about me sa...

Jag har stått i bostadskö sen 1987, inte fan hjälper det. Den jag har nu (förstahandskontrakt i Solna, skitbra! Stor etta med balkong!) fick jag på annat makalöst sätt; en annan kö som hade lottning, och efter två år i skitlägenhet genom dem kom jag upp i första kategorin och fick den här. Anyways - Jag är från Sthlm och har inte råd att köpa inne i stan, men det är ju så det är - man får bo i utkanten. Solna hör ju typ till stan, men ska man KÖPA får det bli utanför. Utanför kan man ju få en trea för under en miljon.

emma sa...

ni kanske vet om det men skriver det för säkerhets skull att angående det där med årsinkomst får man ju samsöka så att bådas inkomst räknas samman.
i övrigt så kan man ju få lägenhet efter 4 år i kön, men man får väl bo lite utanför.