19 september 2010

Den där om våldtäkt

Igår satt vi och drack rövin på Bröderna Olsson och som vanligt den senaste tiden (den senaste veckan) fick jag spränghuvudvärk redan innan vi gått hem. Vi pratade om Tylösand och de fallna och falnande kungarna och jag berättade om en midsommar då jag och mina vänner var där och Stolte mannens vän vänder sig mot mig och det där lät som våldtäkt? Och jag har aldrig tänkt på det så innan.

Vi var arton, eller så. Emma körde sin mammas vita Volvo, som väl inte var världens finaste, men va fan, hon bodde på landet och den där Volvon var bara till för att köpa mjölk i mjukisbyxor. Och till om dottern ville köra med sina kompisar till Tylösand.

Emma var den där förvirrade, hon med mycket blåsande hår. Hon var den som vimsade runt, alltid blev fullast på festerna. Hon var den vars höftben stack ut mest, som killarna antingen tyckte var jättekonstig eller jättesöt och ibland båda två. Jag brydde mig inte så mycket på den tiden om hur folk var. Gillade de mig och hade jag kul med dem så var de min vän.

Vi hade lånat ett stort djävla familjetält av någons föräldrar. Det var förtält och innetält och sovsäckar och ett sånt där kök som ingen kan göra mat på. Mitt på campingplatsen ställde vi tältet. Jag stressrökte och petade pinnar i marken, Emma började dricka sprit ur en gammal coca colaflaska, några andra kompisar hoppade studsmatta en bit bort, några andra satte upp ett familjetält.

På den här tiden gillade jag killar som körde för snabbt, var lite för tatuerade för sin ålder, som var djävla hårda, söp som om det inte fanns en morgondag. Killar som visste att de var skitsnygga och som skulle glömma dig dagen efter. Jag var tillsammans med världens finaste och snällaste kille som var oskuld och senare på sommaren skulle jag vara otrogen mot honom med sexton olika killar under en tidsperiod på två veckor. Jag träffade en sån här kille den här midsommaren. Han hette Peter, eller något annat sånt där namn man glömmer lätt. Han var stark och stor och jag var liten och visste precis var jag hade honom och vad han ville. Vi låg på en studsmatta och drack rödvin ur flaskan, rökte, tittade på stjärnorna och fnittrade. Senare brände han sönder vårt sånt där kök som ingen kan göra mat på av misstag. Jag visste att han ville kyssa mig hela den där kvällen, men jag tyckte att det var roligare att inte låta honom.

Vi hoppade ner från studsmattorna. Gick mot vårt tält. Inne i tältet låg Emma och en kille som knullade henne. Emma var inte direkt vaken. Jag tänkte väl inte så mycket på det då. Jag har inte direkt tänkt på det efteråt. Inte förrän igår när Stolte mannens kompis sa det. Det låter som våldtäkt. Och om det var våldtäkt, då måste Karin ha blivit våldtagen den där valborg när vi var sexton och hon var jättefull och låg i en buske med skolans tuffaste kille och vi pratade inte så mycket om det, men han tog hennes oskuld då och Socialen skjutsade hem henne, för hon var inte vid medvetande när han lämnade henne där.

Och om det var våldtäkt så måste det ha varit våldtäkt när min bästa kompis på gymnasiet Frida sa nej när hennes pojkvän ville ha sex varje gång, men Frida ville inte för hon blev inte våt, inte ens fuktig, och det gjorde ont. Det berättade hon först tre år senare. Efter att ha druckit för mycket vin på en veranda frågade hon mig om jag hade ont varje gång någon hade sex med mig. Hon hade sagt nej varje gång i tre år och han hade inte lyssnat.

Och om det var våldtäkt så har jag varit med om att tre av mina vänner blivit våldtagna, för att jag har varit där och sett, eller för att de berättat det för mig många år senare. Och om jag vet om tre stycken, hur många fler är det då jag inte känner till?

13 kommentarer:

Linn sa...

Jag vill typ skriva nåt här, men jag vet fan inte vad jag ska skriva. Jag har också minst tre kompisar som har varit med om vad som nog egentligen är en våldtäkt i så fall. Det blev en hel klump i magen nu.

bubbelbubbel sa...

Det är viktigt att du skriver sånt här. Du är bäst.

Anonym sa...

Jag mår så jävla dåligt varje gång jag läser om det här. För då, när det hände mig, då var det inte våldtäkt enligt LAGEN, för det var det inte om man var medvetslös/sov/alldeles för berusad. Det är det nu. Alltså här jag också till den skaran som har varit med om det, om man applicerar lagen retroaktivt.

Jag har en kompis som "brukar" säga att det har hänt 9 av 10 hon känner, och det är så jävla jobbigt för det är så jävla sant. Inte konstigt att man är helt fucked up när det gäller vissa saker...

/It's all about me

Colombialiv sa...

Å vad bra, å vad viktigt att du skriver om det! Och det är skrämmande hur många man känner som har varit med om sexuellt tvång i någon form. Och nästan lika skrämmande är det att man aldrig känner någon kille som är våldtäktsman. Fattar de inte vad de har gjort, liksom?

Anonym sa...

Det ar sa hemskt. En gang var jag full pa Hultsfred och skulle bara sova over i nagons talt. Men fan. En annan gang, sov over hos en kille, dackade i sangen. Fan alltsa, DACKADE och sen vaknar man och sa orkar man knappt inte ens saga ifran for man har ju typ deckat.
Sen efterat ar det lattare att inte tanka pa det. Man var ju ung och full, visste inte att det inte skulle ga till pa det sattet.
Och killarna... de fortsatter val bara igen och igen for det ar ju ingen som sager nat.
Usch. Och. Fan

Haren sa...

Åh vad bra skrivet Jenny! Grinar lite nu, för att detta är en jävla skitdag när folk röstar på SD. Och detta! Sånt som ligger och skaver så jävla mycket.

intenukanskesen sa...

säger samma som ovan: fyfan. gör så ont att läsa detta och att sd är i riksdagen. jävla skitsverige. jag har sagt det förr och jag säger det igen: män med makt = det äckligaste som finns.

Tina sa...

tror tyvärr det har hänt de flesta någon gång, på något sätt. mer eller mindre medvetet. när man inte orkar säga ifrån. eller när killen tar av kondomen i smyg, fast man sagt att man inte vill utan.

skitdag

Matilda sa...

Fy fan. Jag blir mörkrädd när jag tänker på det här. Och jag kan också komma på typ tre som blivit utsatta för liknande saker och aldrig anmält det. Mörkertalet är nog skrämmande stort.

Maria, Spritpartiet sa...

Så länge fyllan är synonym med att roa sig, så länge kommer människor att bli våldtagna på fester.

Mörkertalet är stort. Så stort.

Det kommer bli bättre när människor vågar ha skoj utan att bli fulla. I mer än hälften av alla våldtäktsfall finns alkohol inblandat, hos förövare eller offer eller båda.

So sad.

Jenny sa...

Verkar som om alla känner någon, eller själv är kända av någon som vet. Kram på er!

Anonym sa...

Usch usch usch. Det är tungt att bara läsa.

Anonym sa...

Usch usch usch. Det är tungt att bara läsa.