11 maj 2011

Den där om att sy klänning - for dummies, del två: klippa

Alltså den här klänningen kan bli fulast i världshistorien. Det där med att ligga på alla fyra och klippa ut delar på golvet visade sig vara mindre bra för ryggen. Därför klippte jag kanske inte alltid helt rakt.


Jag började med att stryka alla bitar jag sprättat upp. Det kändes som om man borde göra det, så ja, då gjorde jag det. Vissa kanter var sömsmån (heter det ens så?), så de var vikta och behövdes styrkas ut.

Sen nålade jag fast alla delarna på lingontyg och var noga med att alla låg åt rätt håll, så att lingonen inte blev neråt här och uppåt där. Ungefär halvvägs såg jag att lingonen nog inte har något upp och ner.



Så ut på balkongen och klippklipp. Ungefär här märkte jag att de centimeter jag tagit utanför tyget (jag behöver mer tyg än vad som fanns på klänningen, de som gjort originalklänningen har sytt med väldigt små sömsmålsmarginaler) gick in i varandra. Så klart. Så fucking jävla klart. Så på vissa ställen ser det lite konstigt ut.
Jag ska aldrig mer sy klänning. Men ska nog jobba imorgon, så sista dummie-delen kommer nog till helgen.

Inga kommentarer: