14 februari 2006

Den där om allt om min mamma

På väg till ICA:

Mamma: Vad är det du pluggar nu igen?
Jag: Jag kommer att bli statsvetare med inriktning på utredare
Mamma: Jo. Ja, det ska jag väl komma ihåg, men varför måste du plugga så många år?
Jag: För att jag måste det för att gå klart utbildningen?
Mamma: Verkar onödigt, tycker jag!
Jag: Var det inte du som läste två år filosofi för att sedan jobba med datorer?
Mamma: Jaja.
Jag: Jag funderar på att läsa längre. Doktorera.
Mamma: Vad ska det vara bra för?
Jag: För att... vadådå?
Mamma: Ja, läsa så länge? Du måste ju ha ett jobb?
Jag: Jo. Ja. Men doktorera är som ett jobb. Lite.
Mamma: Äh. Jag tycker du ska ha ett riktigt jobb.
Jag: Okej.
Mamma: Bra, då bestämmer vi det.
Jag: Jaha.

Och jag vet redan nu hur min vecka i Skåne kommer se ut. Min moster A kommer veta om allting och kommer ifrågasätta mig. Mina val. Och allt kommer bli svårt.

Ibland vill jag bara vara kille.

7 kommentarer:

jimmyroq sa...

...som om DET skulle ha betydelse? Jag resonerar som din mamma... jag kan ju inte hålla på och vara doktorand, jag måste ju ha ett riktigt jobb... Medan min mamma knappast ifrågasätter vad jag håller på med. Ja, se vad världen kan vara annorlunda. Är det bara för att jag är en snubbe med snopp? Det tror inte jag.

Jenny sa...

Jimmy: Kanske inte för din del, men för min mamma och hennes syster har det en viss betydelse. Tyvärr.

jimmyroq sa...

Du menar att om broder skulle välja att doktorera så är det fritt fram?

Jenny sa...

Precis. Kanske inte fritt fram, men enklare. Jag ska ju helst hinna vara hemma med barnen och sånt, inte fjanta omkring en massa. Helst inte fara och flyga, utan köpa en villa i Lomma, med min man (såklart) och börja producera.

jimmyroq sa...

Lomma....blomma...

Blomman
Philemon Arthur and the Dung

Jag har en liten blomma, den ska jag ge till dig
Den har jag köpt i Lomma, och den är till dig

Denna lilla blomma, den ska jag ge till dig
Jag köpte den i Lomma, och blomman är till dig

När jag var i Lomma, då tänkte jag på dig
Då köpte jag denna blomma, och den är ju till dig

När jag var i Lomma, då tänkte jag på dig
Då fick man ihågkomma, att köpa nåt till dig

Ja, man får inte försumma, att köpa nåt till dig
Då köpte jag denna blomma, och blomman är till dig

Mina fickor var nästan tomma, då jag skulle köpa till dig
Då fick jag gå och bomma, och köpte den till dig

Lite skryngklig är kanske blomman, men jag köpte den till dig
Jag stoppade den i lomman, och blomman är till dig

I affären blev dom stumma, när jag köpte den till dig
Jag tycker dom var dumma, blomman var till dig

Jag betalte en väldig summa, men jag tänkte ju på dig
När jag köpte denna blomma, som jag ska ge till dig

Jag har en liten blomma, den ska jag ge till dig
Den har jag köpt i Lomma, och den är till dig

Anonym sa...

lol

Anonym sa...

lol