05 oktober 2011

Den där om att ni inte har rätt att bestämma vad jag ska vara stolt över

Jag blir så trött alldeles matt i kroppen av folk som säger att de vill behålla sin kvinnlighet är stolt över kvinnlighet och med detta menar att vi måste behålla flickor med dockor och pojkar med trädklätter på förskolan.

För vet ni? Jag är också förbannat stolt. Jag är skitstolt över att vara kvinna. Att kunna rösta. Att ha rätt att ha byxa OCH kjol. Jag älskar att kunna köra bil, att jag får och kan förvärvsarbeta, åka buss, jobba som bilmekaniker, jobba som lågstadielärare, kan jobba som doktor Jenny, kan bära slips, hatt, basker, rosett, att jag kan få gå i skor med klack eller om jag vill: sneakers. Att jag får träna på gym, även lyfta tyngder med andra biffiga människor. Att jag får gå fritt på Götgatan och säga hej till folk. Att jag får göra lite som jag vill, inte för att jag är kvinna utan för att jag är människa. Men att min kvinnlighet skulle sitta i att jag får leka med dockor på förskolan? Så fan heller.

Placera mig hellre i en grupp med folk som är som jag: intresserade av politik, som Maria Wetterstrand Barack Obama Gudrun Schyman Ted Kennedy eller folk som gillar litteratur: Tomas Tranströmer Jonathan Safran Foer Cormac McCarthy Gellert Tamas och inte bara med för att vi tillhör samma grupp - KVINNA. Jag har så jävla mycket mer gemensamt med de politikälskande och de litteraturgillande och skulle hellre grupperas med dessa än till exempel Linda vad hon nu heter i efternamn fd Rosing eller Amanda Schulman, bara för att vi tillhör samma kön.



Så ta inte min kvinnlighet ifrån mig. Den tillhör mig lika mycket som den tillhör Amanda Schulman. Jag vill vara stolt över att vara kvinna, jag vill vara stolt över att jag kan och får rösta i politiska val för att kvinnor innan mig har kämpat för att jag ska få göra det. Det är kvinnligare för mig att de kämpat och skrikigt än att jag kan gå med läppstift på läpparna.


För tänk vad enkelt det hade varit om man hade kunnat sätta på sig en rosa klänning, lekt med dockor och sagt att man var kvinna. Då hade jag kunnat sätta på min man min gamla vita studentklänning från Kookai och sagt att du är min flickvän nu.

9 kommentarer:

Johanna sa...

Du är bra J, så bra så bra!

Lill-Token sa...

Bra sagt!

Linda sa...

Så sant!

Colombialiv sa...

Heja, heja!

REGNSJUK. sa...

Heja dig! Fantastiskt bra skrivet.

Linnéa i Colorado sa...

Där skrev du det! Så som jag känner men aldrig lyckas få ner i skrift!

anydaynow sa...

Åh, du är så jävla bra Jenny!

Sofia sa...

Du är så jävla bra.

Maggan sa...

Ja, du är så bra!!!

Själv brottas jag med problem som t.ex. att pojkarna på min sons dagis säger att pojkar inte får ha rosa, lila och rött samt att min dotter på 2 år säger "jag flicka" och då menar att hon vill ha klänning eller tofs. :S