19 oktober 2011

Den där om vecka tjunio

Sedan förra veckan har jag gått ner ett kilo och jag vet inte riktigt hur det gick till. Totalt har jag gått upp två kilo sedan innan jag blev gravid och har hela tiden gått runt och pipit det är ingen faaaaara, min mamma gick ner fem kilo med min bror! tills jag pratade med mamma och det inte alls var sant. För er icke gravida kan jag meddela att enligt Vårdguiden ska ha gått upp åtta till elva kilo i vecka tjunio. Men! barnmorska säger att jag ligger på magkurvan perfekt, så jag litar på det. Och Stolte mannen går runt och muttrar att han ska göda mig. Så vi har nog vårt på det torra, även om Fimpen verkar lite missnöjd då det känns som om h*n ska bryta sig ut genom naveln med sparkar.

I går tvingade jag iväg Stolte mannen att köpa amningskupor till mig eftersom mina bröst envisas med att mjölka och ignorera det faktum att DET ÄR SKITLÅNG TID KVAR. Jag stod vid massageoljorna och skämdes, sneglade mot honom och skrapade foten i golvet.

Andningskurs kostar tvåtusen spänn. För att lära sig andas. Sextusen om man vill bo på spa. Stolte mannen tycker att vi kan youtuba.

Min kollega sa att jag blivit jättetjock. Jag rättade honom och sa att jag inte är tjock, utan gravid och att jag har lång tid kvar. Han såg rädd ut.

Mitt blodtryck har sjunkit, halleluja, prisa herrarna och alla damerna! Jag har inte ont någonstans och glömmer bort att jag är gravid fram tills jag ska gå förbi något och slår magen i bordet/skåpet/dörren.

Ibland när jag berättar att jag inte har ont någonstans så ser folk besvikna ut. De lägger huvudet på sned och ifrågasätter men lite ont har du väl ändå? Då brukar jag le och svara att jag säkert får en jättejobbig förlossning, för att liksom väga upp. Jag måste sluta säga det. För det kanske kan vara så här att vara gravid också? Ta i trä.

19 kommentarer:

Att vara någons fru sa...

Men guuud! Jag gick upp typ 25 *asg* Men jag hade inte heller ont nånstans förrän de sista typ tre veckorna när jag var så vätskefylld att knävecken och händerna klagade.

Du är jättejättefin.

Sofia sa...

Du är hur fin som helst!
Jag mådde skitbra hela tiden, förutom lite halsbränna i slutet. Gick upp nästan 20 kilo och kände ju att jag var tung till slut men ingenting av det där som folk verkade tycka att jag borde känna. Dessutom fick jag, av outgrundlig anledning, ett helt fantastiskt skratt som sen försvann spårlöst efter förlossningen. Det saknar jag.
Youtubea profylaxen! Och hör gärna av dig om du undrar över något!

Mirijam sa...

Folk ska alltid måla fan på väggen, sen när din fantastiska förlossning är över så bara "amningen kommer bli jättesvår" och sen när den inte blir det så hotar de med trotsåldern. Jag ser det överallt. Dumma folk.

Jag tycker att du ser fantastisk ut!

Emm sa...

Vad fint att Du mår bra. Det gör mig glad. För jag vet hur motsatsen kan vara när man är gravid. Men så är jag väll också ett riktigt skräckexempel på alla möjliga sätt och vis.

Johanna sa...

Men herregud vad är det med folk?! Det är väl enbart superbra att du mår fint, och såklart blir inte förlossningen jobbig bara för det. Eller amningen. Eller barnets tonårsperiod.

Hoppas du fortsätter att må bra!

Colombialiv sa...

Jag har gått upp sju kilo på 20 veckor...

Men det verkar vara ett globalt fenomen att folk inte riktigt kan acceptera att man inte känt av just något alls under graviditeten. Inte kräkts en enda gång. Inget illamående. Inga cravings. Något måste liksom vara jobbigt, verkar folk tycka.

Linnéa i Colorado sa...

Vad fin du är!

Jenny sa...

Tack alla!

Jag mådde ju faktiskt illa och kräktes de arton första veckorna, men det har jag på något vis glömt bort nu.

MW sa...

Toksnygg!
Jag har inte heller ont någonstans. Har ju inte mått illa heller och känner mig som ett ufo när andra preggos pratar om sina åkommor. Däremot har jag gått upp 12 kilo hittills. Så länge magen följer kurvan är det ju bara att rulla på som vanligt :) För våran del lutar det åt att faktiskt lägga 2000 kr på andningen... Om du inte kan rekommendera nån dvd kanske?

A sa...

Profylaxkurs är värt exakt vartenda öre! Det var det i alla fall för mig, bäst investerade pengarna någonsin. Mina förlossningar har gått som en dans, och jag tycker därmed att det är skitkul att föda barn. Det tackar jag profylaxen för!

Katta Kvack sa...

Folk alltså, de är aldrig nöjda med en när man är preggo. De är inte nöjda om man har ont, de är inte nöjda om man inte har ont. Antingen har man blivit "för tjock" eller så är man inte "tjock" nog. Omgivningen måste lära sig chilla en smula över andras graviditeter, känner jag sådär lite spontant.

Själv sitter jag har med jävla skitrygg och tycker att folk borde vara superglada för din skull att du inte har ont. Heja dig.

Ida sa...

Man kan må jättebra under graviditeten och även ha en jättebra förlossning! Men man hör så många skräckhistorier så till slut tror man att det ska vara så. Men allt är normaaaalt, även när det är... normalt.

Tips:
Gudrun Abascal - Att möta förlossningssmärtan. Man får med en cd med andningsövningar, det räckte gott tyckte jag. Andningen kom liksom automatiskt sen.

Bonustips:
Epidural + be barnmorskan smörja på lite xylocain-gel när huvet är på väg ut (det är det de använder när de ev. ska sy lite sen).

Sådär ja.

Matilda sa...

Åh du är så fin! Och jag tror att om du mår bra mår Fimpen bra.

Fifi sa...

Haha, jag känner igen det där, jag hade inga krämpor när jag var preggo, förutom lite ont i ryggen mär jag satt för länge mot slutet, och folk ville liksom inte tro på mig.

motvalls sa...

Det här med profylax. Bland mina bäst investerade pengar nånsin faktiskt. Jag vet inte hur jag skulle klarat mig annars. Klart jag HADE klarat det men för mig betydde det supermycket å gjorde mig stark å cool.

Vi hade tänkt oss en weekend i Istanbul förra hösten. Vi lade pengarna på spa-profylax istället. Dyrt men fett värt det så här i efterhand.

Sofy sa...

Vecka 37! Tio kilo upp, och ganska liten mage som varit på kurvan men nu behöver ett tillväxtultraljud (bara för säkerhets skull). Det är ju toppen att blodtrycket sjunkit, att jobbet funkar bra och att fimpen är igång. Njut av alltihopa!

Sandra sa...

Oroa dig inte för vikten! Så länge din Bm säger att bagen växer är allt säkert bra!

Med min första dotter gick jag upp 2,5 kg och med den andra gick jag ner ca. 3 (slutade väga mig för alla blev så oroliga när jag sa att jag gått ner istället för upp. Det var bättre att svara jag vet inte...)

Anonym sa...

Hej!

Profylaxkurs lyder under friskvård, så mitt jobb betalade för min. Ett tips om du inte använt friskvårdsbidraget redan.

Lärarjäveln sa...

När jag med två månader kvar på graviditeten gått upp 20kg frågade en manlig kollega (som har två egna barn)"hur stor jag tänkt bli egentligen"... Mina hormoner tog över och jag skällde, grät och sjukskrev mig en vecka. När jag kom tillbaka bad han om ursäkt.

Men: att folk inte bara kan hålla truten!