07 januari 2006

Den där om boktoken

För ett bra tag sedan frågade jag en massa folk om vilken bok som var den bästa de läst. Sen köpte jag alla dessa böcker (back in the day, när jag var rik). Nu har jag läst många av dem. Och jag måste säga: fan, vad dålig smak ni har! Eller i alla fall inte samma smak som jag.

Mossvikenfruar av Emma Hamberg (som ingen tyckte var bäst, men den var klädd i sammet, så jag var tvungen att köpa den ändå): nej, inte så bra! Recensionen på Adlibris kan jag inte annat än hålla med.

Naiv. Super. av Erlend Loe: inte min typ av bok. Alls. Jag läste och läste och hoppades att den skulle bli bra. Det blev den inte.

I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell: okej, den här boken förstår jag faktiskt varför folk tycker är bra. För den var bra. Men inte så bra som alla sagt. Och jag kanske är kallkänslig och okänslig, men va fan. Sån är jag.

Ro utan åror av Ulla-Carin Lindquist: den här förstår jag också, men efter att ha läst (för) många sådana här böcker så är det lite svårt att ta dem till sig. Tyvärr.

Just nu läser jag
Tusen små bitar av James Frey, och den är nog bäst hittills. Och så har den ett så jävla snyggt omslag!

Och efter detta kan vi nog konstatera att det är mig det är fel på! Got to be.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Dina förväntningar måste ju varit skyhöga innan du började läsa böckerna. Eller är du bara kräsen? :-p

Anonym sa...

Hah! Jag sa ju det! :D Million little pieces är Helt Jävla Makalös.

Jenny sa...

Ida: Båda två, tror jag. Har inte riktigt varit inne i någon läsperiod på länge, läsa är tråkigt just nu.

Kittan: Smygläser du med här? Jag har kommit halvvägs, och råkat läsa slutet, så nu är jag lite ledsen för att tjejen tar livet av sig!

Anonym sa...

JAg rekommenderar Coelho, Veronika bestämmer sig för att dö! och sedan den boken som heter hon går genom spegeln ut genom ramen, fast jag minns inte vem som skrivit den

Anonym sa...

Jag är inte dummare än att jag inser nyttan av en viss kunskap.
Men jag känner mig inte säker på vad som är viktigt och vad som inte är det.
Jag saknar inriktning. Översikt.
Hur får man översikt?
Kanske kommer det med åldern. Men kanske inte.
Ska jag bara gå runt och vänta som en annan fåntratt?

//E.L