15 mars 2006

Den där om Amanda

Jag och min nya kompis är som ett nyförälskat par.

Vi sitter och fnittrar på föreläsningarna. Efter föreläsningarna bönar vi varandra att stanna kvar och plugga. Sen stannar vi.

Och pratar.

Hon vill att jag ska flytta till en lägenhet som ligger fyra minuter ifrån hennes. Jag har träffat tre av hennes kompisar och det var lite nervöst. Hennes pojkvän vill träffa mig och jag är hembjuden dit på fredag. Jag har frågat henne om hennes favoritfärg och en annan tjej i klassen blev förvånade över att vi bara känt varandra i två månader.

Jag håller alltid en plats innan föreläsningen, och om folk frågar så säger jag att den är upptagen. Vi skickar lappar med "kolla människan där borta. Är det en kille eller tjej?" Och i dag fick jag ett sms där hon kallade mig baby. Hon vet hur jag vill ha mitt te och jag vet hur hon vill ha sitt kaffe. Hon letar aktivt efter en ny pojkvän till mig och ringer när hon hittat nya killar som jag kan dejta. Jag ringde till henne när jag varit på min senaste dejt och hon sa att han inte alls lät som min typ. För hon vet min typ. Hon viskar hemligheter i mitt öra och skrattar högt åt mina skämt. Vi blir stolta över varandra när vi får vg på tentorna och säger "äh, det var ju bara en femma" när vi vill betala tillbaka den där femman vi lånat.

Jag åkte en stor omväg med bussen från Östermalmstorg en gång för att hon inte hade berättat sin historia om hundar, som hon höll på med. Hon försvarar mig och det jag sagt på de seminarie vi har, och vi blir besvikna när läraren delar in oss i ett-två-tre, eftersom vi alltid sitter bredvid varandra och då hamnar i olika grupper. Hon berömmer min nya väska och erbjuder sig att låna ut sina nya, dyra stövlar när jag säger att jag vill ha ett par sådana. Jag tycker att hennes tröja är jättesnygg och hon berättar allt om hur det är att bleka tänderna.

Jag funderar på att stanna i Stockholm i höst och hon kör en aktiv kampanj för att få mig att stanna. Vi ska skriva uppsats tillsammans och ringer varandra när vi är fulla.

Jag är nyförälskad. Hon är förälskad. Vi är förälskade. Och det är så himla, himla härligt att ha en kompis!

5 kommentarer:

Anonym sa...

det där var fint :)

Anonym sa...

Men gulle. Mer sånt åt folket!

Naja sa...

jag har också sådana vänner, två stycken faktiskt. det är berusande!

Anonym sa...

Det är sann kärlek, det hör jag det. Mys!

Jenny sa...

Åh, finflickor! Vad glaaad jag blir. Mer kärlek till oss!