02 mars 2006

Den där om lay all your love on me

När jag kom hem en dag höll han på att packa sina saker.
Ni vet den där känslan när det känns som om någon slagit dig i magen?
Den hade jag.
Jag kom hem lite tidigare än vanligt från skolan.
Och han hade nog planerat att gå innan jag kom.
Lägga nyckeln på hallskåpet.
Jag frågade honom var han skulle.
För han hade ju precis kommit för helgen.
Han skulle stanna.
Länge.
Inte åka till sin egen lägenhet igen.
Förrän på måndagen.

Det var när han packade ner sin tandborste som jag förstod att han inte skulle komma tillbaka.
Och jag följde efter honom.
Men utan att böna och be.
Följde efter in i varje rum.
Ut ur varje rum.

Han hade varit svår.
Han hade blivit lämnad.
Han hade blivit bedragen.
Blivit tilltrasslad och kastad med.
Och som vanligt,
Som en av alla de där,
Så trodde jag att jag skulle kunna laga hans hjärta
När hans tandborste flyttade in.

När han leende sa att han var kär i mig.
När han funderade på att säga upp sin lägenhet.
Så trodde jag att jag skulle kunna laga hans hjärta.

På tåget mot Malmö
Tog han min hand och sa att han var kär i mig.
På tåget mot Malmö
Tog han mitt hjärta.
På tåget mot Malmö
Andades jag ut och tänkte att nu skulle jag stanna.
Jag skulle stanna och lägga all min kärlek på honom.
På tåget mot Malmö
Bestämde jag att jag inte skulle fly eller vara instängd eller hållas kvar mer.
På tåget till Malmö
Var jag hemma.

Men så packade han sin tandborste.

Det var på hösten.
Och jag hade precis kommit hem från skolan.
Han ville fly.
Han var instängd.
Han behövde tid.

Och jag stod ensam kvar
I en alldeles för stor lägenhet
I Skåne.

Den natten regnade det.
Den natten regnade det
Och han svarade inte i telefonen.
Den natten regnade det
Och han hade glömt kvar sin tröja.
Det regnade, han hade glömt kvar sin tröja
Och jag förstod ingenting.

Jag hade lagt all min kärlek på honom.
Jag visste hur han ville ha vattnet när han badade badkar.
Jag visste hur han såg ut när han nös.
Jag visste hur mycket smör han ville ha på sina smörgåsar.
Jag hade lagt all min kärlek på honom.

Två år senare fick jag ett telefonsamtal.
Ett telefonsamtal om att under den sista hösten med honom
Var det även någon annan som visste hur han ville ha sitt vatten i badkaret.
Det var någon annan som la all sin kärlek på honom.
Samtidigt som jag hade gjort det.

Inga kommentarer: