02 januari 2011

Den där om att ge folket vad folket vill ha

Jag sitter mitt emot min chef och har vårt första utvecklingssamtal. Hon skickar över små ord om mig på små båtar på ett hav där solen lyser, himmelen är knall och havet likaså. Allt bra. Mycket bra. Vid fören ligger ord som utvecklande, chefsmaterial och i aktern ståtar innovativ, framåtdrivande. De seglar in i öronen på mig och ner genom halsen, in i magen och magen fylls som en ballong, samtidigt som huvudet skriker akta malltupp!

Jag låter mig påverkas. Så lätt. Så skönt att bli sedd när man kämpat på det där företaget i över två år, stångat på stängda chefsdörrar, skrikit tyst i korridorerna. Här har ni mig, uttnyttja mig, gör någonting! så sitter hon där mitt emot och vet hur djävla enkelt det kan vara att ta vara på kompetens och skapa drivande och lojala medarbetare. Skapa den jag redan är, finslipa.

Hela jul- och nyårshelgen ler min mage. Jag utvecklar min nya tjänst i huvudet. Vill berätta för alla jag möter. Berättar endast för två. Samtidigt klingar klockorna ändå ut i fingerspetsarna: om jag ska ge dig kritik för någonting så tror jag att du är en person som tar saker för personligt. Du blir väldigt ledsen när något inte går som du vill. Skapa lite avstånd, förvänta inte för mycket. Och hon har bara varit min chef i några månader, ändå vet hon. Och vi vet båda två att det hon talar om allra mest är löneförhandlingen i mars.

Efter förra årets löneförhandling gick jag hem och grät t-shirtsgråt mot Stolte mannen. Jag hade lagt ner allt jag kunde. Alla mina små kulor av det jag hade la jag i samma korg, gav dem till min chef, sa här, ta korgen, det här är vad jag har. För att få samma lön som de jag utbildade, som precis skulle börja på jobbe.

Det här året: håll i tömmarna, håll in det som vill rusa. Visa vad du kan, men kanske trav istället för galopp?

6 kommentarer:

Evelina sa...

Men alltså, ny tjänst borde ju vara = ny lön? Oavsett när vanliga löneförhandlingar är? Och jag tycker du gör rätt som satsar allt. Med det där försöker de ju bara köpa dig billigt, med ord istället för pengar.

Jenny sa...

Så skulle man ju önska att det var, men inte där jag jobbar. Lönen sägs komma i efterhand, i och med löneförhandlingar.

bubbelbubbel sa...

Håller med ovan som du säger. Det borde vara så, men så är det inte tyvärr. Men jippiie! Jag blir så glad när jag läser detta! Heja dig och heja nya chefen som ser dig!

Colombialiv sa...

Heja, heja! Det vore förresten fantastiskt om du hade ett annat jobb på lut. Det är bästa vapnet i löneförhandlingar, typ "de andra har erbjudit mig det här, kan inte ni matcha så går jag".

Jenny sa...

Jag vet, men nu jobbar jag halvstatligt, vilket innebär att även om chefen vill ge mig alla pengar i världen så kan hon inte det, för det finns inga pengar.

Fördelar och nackdelar. Jag har djävligt bra förmåner vid ex föräldraledighet.

It´s all about me sa...

Samma här - ny tjänst innebär itne automatiskt ny lön där jag jobbar heller. Jag får första, riktiga löneförhandlingen i mars men jag känner mig sjukt osäker. Dessutom går vi typ på ett betygssystem och jag har redan blivit "rated"... Skumt. Tycker att du verkar grymt duktig iallafall som redan jobbat upp dig så snabbt och bra!

Ps. Jag bloggar igen.