06 november 2010

Den där om böcker jag läst

Jag har hittills i år läst 49 böcker (i ordning (till och med!)):

Curtis Sittenfeld - American wife
Hatar att jag inte älskade den här.

Vladimir Nabokov - Lolita
Som legat i bokhyllan i flera år. Bra!

Ian McEwan - Försoning
Faktiskt som filmen. Bra!

Åsa Larsson - Till dess att din vrede upphör
Bästa deckarserien!

Ray Kluun - Änklingen
Första boken bättre.

Chuck Palahniuk - Fight Club
Inte alls som filmen.

Monica Ali - Sommaren i Mamarrosa
Kommer knappt ihåg.

Maria Gripe och Kay Pollak -Tordyveln flyger i skymningen
Gillade inte alls.

Hunter S. Thompson - Fear and Loathing in Las Vegas
Förvirrande. Fast jag ljudbokade, kanske därför.

Sylvia Plath - The Bell jar
Bra, bra, bra!

Chimamanda Ngozi Adichie - Purple Hibiscus
Älskar!

Åsa Larsson - Solstorm
Bästa deckarserien!

Alex Schulman - Skynda att älska
Okej, lättläst.

Hanna Hellquist - Karlstads Zoologiska
Nä. Hon är bättre på att prata.

Philippa Gregory - Den andra systern Boleyn
Är svag för historiska romaner.

Ann Heberlein - Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva
Insiktsfull.

Joanna Rubin Dranger - Askungens syster
Gillade.

George Orwell - 1984
Inte så bra som jag trodde.

Lasse Wierup - Infiltratören
Sådär.

Linwood Barclay - Utan ett ord
Nä.

Åsa Larsson - Det blod som spillts
Bästa deckarserien!

Mia Skäringer - Dyngkåt och hur helig som helst
Gillar hennes krönikor bättre.

Åsa Larrson - Svart stig
Bästa deckarserien!

Sarah Waters - Kyssa sammet
Bra, bra, bra!

Marie Corneliusson, Anna von Porat - Bröllopsboken
Lånade på bibblo. Dålig.

Frida Axiö-Gelfgren - Bröllopshandboken
Inte heller bra.

Johan Theorin - Nattfåk
Gillade. Gillar nog mer nu i efterhand än när jag läste.

Sara Gruen - Wather for Elephants
Älskade! En av topp fem.

James Frey - Bright Shiny Morning
Bland de bästa böckerna jag läst.

Anna-Karin Elde - Om ingen nyper mig i rumpan snart går jag hem
Toaletthumor.

Haruki Murakami - Sputnikälskling
Fattar fortfarande inte grejen med Murakami.

Randa Abdel-Fattah -Ser mitt huvud tjockt ut i den här?
Nja.

Markus Zusak - Boktjuven
Älskade. Topp fem!

Ron McLarty - Jag minns att jag sprang
Tråkig.

John Ajvide Lindqvist - Lilla stjärna
Jag tycker att John är väldigt ojämn. Den här var mest splatter.

Sapphire -Precious
Hemsk. Fast på det bra sättet.

Martina Haag - I en annan del av Bromma
Lätt och dålig.

Emma Hamberg - Baddaren
En av de sämsta böckerna jag läst.

John Ajvide Lindquist - Pappersväggar
Ojämn.

Kerstin Thorvall - När man skjuter arbetare
Fin. Bra!

Lina Blixt - Bakomvärlden
En kompis systers barnbok.


Sadie Jones - Den utstötte
Bra början, sämre fortsättning.

Sue Monk Kidd - Honungsbiets hemliga liv
Var okoncentrerad när jag läste den, vilket gjorde den ganska tråkig.

Gerd Brantenberg - Egalias döttrar
Fattar grejen.

Kristina Ohlsson - Askungar
Bättre än vad jag trodde den skulle vara. Okej.

Jón Kalman Stefánsson - Sommarljus
Mysig och bra!

Karin Ström - Våld
Bra!

Olle Lönnaeus - Mike Larssons rymliga hjärta
Väldigt dålig.

Fausta Marianovic - Sista kulan sparar jag åt grannen.
Intressant!

Pust!

Ska man läsa de två bästa av de här tycker jag (till skillnad vad man skulle kunna tro inte Åsa Larsson) att man ska läsa James Frey och Chimamanda Ngozi Adichie.

8 kommentarer:

Smilla sa...

Men du. Mendumendumendu. Fortsätter du att läsa en bok fastän den är skitkass?

Jenny sa...

Ibland, oftast inte, eftersom det finns så många bra böcker som väntar på att bli lästa.

Dock var en dålig på den här listan en bokklubbsbok, som jag var tvungen att läsa och en annan ett recensionsex, som kom direkt från förlaget och som skulle recenseras.

It´s all about me sa...

Och jag 68 hittills! Fast jag orkar inte skriva upp dem nu. Jag gör det sen.

Tycker att 2010 är ett sjukt bra bokår!

emster sa...

Åh värsta bra listan. Vi verkar gilla lite samma lika! Fick lite tips!

emma sa...

Kul lista! Men jag måste vara lite fånig och påpeka att Tordyveln flyger i skymningen är skriven av enbart Maria Gripe. Kay Pollack var bara inblandad i sommarlovsföljetongen i radio som boken är baserad på. Jag gillar Maria men inte Kay och kände mig därför nödgad att påpeka detta, även om du inte gillade boken. :)

Jenny sa...

It's all: Visst är det? Bäst tycker jag det är för att jag tvingar mig själv att läsa böcker jag har hemma och inte köpa nya (undantaget när jag reste).

Emster: Gud vad bra, då kan du ju tipsa tillbaka!

Emma: Väldigt sant! Dock hade jag den på min ipod och jag lyssnade på radioteatern, vilken är en av anledningarna till att jag och tordyveln inte kom överens - klarade inte alls av en av rösterna.

Sven sa...

Nu blev jag glad, har haft svårt att komma på nästa bok att läsa. Det här gör verkligen det hela lättare.

Kanske skulle du ge Tordyveln en chans i bokform? Det var en av mina favvoböcker när jag var liten och precis jag börjat lust-läsa. En av böckerna som fick mig hooked.

Jag har aldrig tagit mig för att läsa om den i och för sig, så kanske har du rätt. Det som var bra när jag var sisodär 10 jordsnurr kanske inte är lika hett 20 år senare.

Haren sa...

Någon rekommenderade Sista kulan sparar jag åt grannen för mig och mamma tog med sig den hit. Naiv som jag ibland kan vara så trodde jag att kulan syftade på julgranskulor... Bra bok! och säkert mycket bättre än om den handlat om julgranskulor.